NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orren
#1444109
Har en V50 d3 -11 och haft mycket problem med vibrationer i framvagn/ratt.
Förra året var det vibrationer och rattrörelser vid imbromsning, tydde på skeva skivor. Bytte skivor och belägg och det mesta försvann, inte helt dock.

Nu senaste månaderna har jag fått rätt rejäla vibrationer som uppstår vid lätt imbromsning, ratten skakar rejält. Bromsar jag lite hårdare så försvinner dom dock. Märks främst i farter över 80 km/h då man bromsar. Känns lite i lägre farter också, men upplever där att det ”kommer och går”.

Rullar jag riktigt långsamt och bromsar lätt kan jag dock känna och höra att bromsarna inte verkar ta helt jämt.

Är skivorna helt slut efter ett år? Kärvande bromsok? Den drar inte åt något håll vid imbromsning dock. Det jag blir mest fundersam på är just att det wobblar som fan vid lätt imbromsning, men hårdare broms så blir den mjuk och stabil igen.

Någon som har en gissning?
#1444113
Säkert slitna bakre bussningar i främre länkarmar (vanligt fel) Kör långsamt med bilen och be någon titta på framhjulen när bilen bromsas. Åker hjulen kraftigt bakåt så är det slitna bussningar. Det brukar knäppa till i länkarmen om bussningarna är helt slut. (Lite brukar alltid hjulet åka tillbaka pga fjädring i bussningens gummi) Jag bytte de bakre bussningarna på min V50 och skakningarna försvann, dock bökigt att byta så köp med fördel en ny länkarm. Om skivorna är skeva ser man det genom att snurra på navet, brukar gå tyngre på nåt ställe då.
Användarvisningsbild
av HCP
#1444114
Sätter min gissning på länkarmsbussningarna jag också, känner igen fenomenet.
av Orren
#1444285
Tack för tipsen! Jag besiktigade bilen nu i mars, men fick inget nedslag på länkarmsbussningarna. Men dom kanske är slitna ändå. Ger dom också upphov till lite vibrationer generellt? Har förvisso tills nyss åkt på lätt felbalanserade dubbdäck, men upplevt en del vibrationer som kommer och går även utan bromsning. Framförallt en del vibrationer vid hård acceleration i tex uppförsbacke i högre hastigheter, inte lika mycket vid hård acceleration på plan mark.
Användarvisningsbild
av HCP
#1444294
Orren skrev:Tack för tipsen! Jag besiktigade bilen nu i mars, men fick inget nedslag på länkarmsbussningarna. Men dom kanske är slitna ändå. Ger dom också upphov till lite vibrationer generellt? Har förvisso tills nyss åkt på lätt felbalanserade dubbdäck, men upplevt en del vibrationer som kommer och går även utan bromsning. Framförallt en del vibrationer vid hård acceleration i tex uppförsbacke i högre hastigheter, inte lika mycket vid hård acceleration på plan mark.
Fick inte jag heller, men ändå kunde jag stoppa tummen in i bussningen :-D

Film nedan hur du byter hela länkarmen enkelt.
Användarvisningsbild
av HCP
#1444328
Som ett tillägg, drivaxlar kan vibrera också. Jag bytte mina och fick bort en hel del, sen blev de helt stumt med nedre länkarmarna också och de stående stagen.
#1471051
Halloj.
Jag har en C30 drive my11 som snart har gått 20000 mil. jag pendlar 15 mil landsväg dagligen med den. Sent i somras började jag få lite vibrationer vid lätt broms i högre hastigheter men ganska snart inbillade jag mig att den vibrerade vid fler tillfällen.
Hursomhelst så bytte jag undre länkarmarna fram och bussningarna var spruckna och dassiga. Bilen blev betydligt stabilare och nästintill vibrationsfri men vibrationer vid lätt inbromsning från högre hastigheter kvarstår. Det var inte längesedan jag bytte skivorna fram så att de har slagit sig tycker jag låter osannolikt och de är dessutom svåra att mäta kast på då de hålls fast av fälgen. Några idéer på vad som kan orsaka vibrationerna?
Jag har bokat hjulinställning då jag tycker mig ana en förbrukningshöjning men det känns inte något i ratten, är det bortkastade pengar?
Användarvisningsbild
av HCP
#1471074
akterspegel skrev: tis 26 okt 2021, 07:06 Halloj.
Jag har en C30 drive my11 som snart har gått 20000 mil. jag pendlar 15 mil landsväg dagligen med den. Sent i somras började jag få lite vibrationer vid lätt broms i högre hastigheter men ganska snart inbillade jag mig att den vibrerade vid fler tillfällen.
Hursomhelst så bytte jag undre länkarmarna fram och bussningarna var spruckna och dassiga. Bilen blev betydligt stabilare och nästintill vibrationsfri men vibrationer vid lätt inbromsning från högre hastigheter kvarstår. Det var inte längesedan jag bytte skivorna fram så att de har slagit sig tycker jag låter osannolikt och de är dessutom svåra att mäta kast på då de hålls fast av fälgen. Några idéer på vad som kan orsaka vibrationerna?
Jag har bokat hjulinställning då jag tycker mig ana en förbrukningshöjning men det känns inte något i ratten, är det bortkastade pengar?
Hjulinställning är nästan ett måste efter man byter länkarmar, sällan man får tillbaka grejjerna exakt.
Vibrationerna kan komma från däck eller fälg också, så jämför nu när det snart är dags för vinterdäck om du märker en förstärkning eller inte.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]