NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hp76
#1443773
Hej
Skulle byta tändstift och dom satt väldigt hårt, tog i lite till och så brister metallen precis ovanför gängan, vet inte hur hårt dragen den var innan, inte jag som bytte sist.
Finns det nån mirakelsak att göra eller har jag ett tråkigt arbete framför mig? Det är en V50 1.8f.
_20210502_103216.JPG
_20210502_103216.JPG (132.06 KiB) Visad 1509 gånger
Senast redigerad av 1 hp76, redigerad totalt 0 gånger.
#1443784
Var ute för samma sak för många år sedan och vill minnas att jag hittade en stång med fyrkantsprofil som passade ner i den gängade biten som satt kvar. Jag knackade ner den så den tog fast och sedan kunde jag lossa stiftet.
av hp76
#1443792
nissebrun skrev: sön 02 maj 2021, 11:23 Var ute för samma sak för många år sedan och vill minnas att jag hittade en stång med fyrkantsprofil som passade ner i den gängade biten som satt kvar. Jag knackade ner den så den tog fast och sedan kunde jag lossa stiftet.
Kanske denna skulle funka bra, såg i kommentarer att en hade dragit loss ett avbrutet tändstift. Vill inte heller dra av något för nere 🙄 men det ska vara kvalitetsverktyg.
_20210502_114932.JPG
_20210502_114932.JPG (123.64 KiB) Visad 1476 gånger
av Ulf965
#1443794
Det är större chans att få loss tändstift precis efter man kört. Värmen brukar göra att det släpper lättare. Skruva dock ej i tändstift i varm motor, då är det risk att de fastnar med resultat som du skriver om.
av hp76
#1443796
Jo man kan vara efterklok men har aldrig dragit av innan, knäckt porslinet en gång av slarv men inte detta. Men som du säger, troligen varm motor när dom satt dit stiften, eller dragit hårt.
av hp76
#1443934
MarcusGen skrev: sön 02 maj 2021, 23:35 Innan du försöker dra ur stiftet kan du värma området med en varmluftspistol. Kommer underlätta
Ja tänkte göra det, även på dom två som är kvar att lossa. Är det 25 nm på dessa med? Det är ju en kona istället för en bricka på dom.
#1443941
Jag hade en gång i tiden en 940 turbo. Första 3 tändstiften gick bra att byta. Det sista gick av...

Det slutade med att jag fick lyfta toppen för att komma åt att fixa det. Jag vet att det finns de som lyckats med skruvutdragare, värme etc. Det gick inte för mig, och det var för trångt. Även med topplocket avtaget fick jag inte loss resterna av tändstiftet, utan valde att lämna in det till en verkstad som ordnade det för någon hundralapp. Början på prisdiskussionen var hur mycket en helicoil-sats kostade -- och verkstaden behövde vara billigare...

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]