NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1443377
När man köper ett nytt framhjulslager till V50 så följer oftast en plasttätning som ska monteras ( tror jag ) på insidan av lagret/navet. Hur viktigt är det att den monteras ? Att jag frågar beror på att min märkesverkstad (volvo) struntade i den med motiveringen att det nästan fastnar mer smuts innanför när den sitter monterad. Vad tycker ni om det ?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1443542
Vad jag har förstått så ska den monteras på drivaxeln och täta mot lagret för vatten samt smutts. Den finns där för en anledning.
av Erik Å
#1443614
nissebrun skrev: tor 29 apr 2021, 19:43 ..min märkesverkstad (volvo) struntade i den med motiveringen att det nästan fastnar mer smuts innanför när den sitter monterad. Vad tycker ni om det ?
Det låter som en "oj vi glömde"-ursäkt, äh vi säger till kunden att det fungerar bättre utan :-D

En lokal verkstad glömde sätta tillbaka bromsskölden efter ett hjullagerbyte på den tiden jag hade en R19. Gissa vad jag fick höra när jag upptäckte och påpekade detta -"vi brukar kasta bort dem för de är ändå rostiga, det fungerar bättre utan" :-/
Jag har inte använt den verkstan fler gånger ;-)
av nissebrun
#1443660
De monterade alltså bort spindeln och pressade ur och i lager och monterade tillbaka allt. Det kostade 1450:- Faktiskt inte dyrare än de 5-6 andra verkstäder jag kollade med. Alla ville ha runt 1500:- för jobbet.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]