NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1444956
Jag monterade lagret ett halvvarv fel när jag bytte fjäderbenen, men de blev mer smällar o pang-pang när man vred ratten. Lät som nån drog en stålhammare i fjärderbenet när man svängde :-D
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1444959
Ja, jag vet inte ens om de bytte fjäderbenslagren då jag ledjde bort jobbet. Tror bara att fjädrar och fjäderben byttes. Jag sa att jag ville att det skulle bytas komplett.
Såg inga fjäderbenslager i specifikationen på fakturan. Endast de övriga delarna.
Kanske är det dessa som knakar för mig? Det är mer som ett torrt gummignekande.. lite metalliskt också. Metalliskt mot gummi typ. Eller ljudet som kan bli när man skruvar ut en rostig skruv ifrån metall.
Användarvisningsbild
av skalman65
#1444980
Orfeous skrev:Uppdatering?
Väntar på att verkstaden ska få tid att ta in bilen på lyften. De flyttade fram det till den här veckan, får höra imorgon..

Skickat från min moto g(7) power via Tapatalk

Användarvisningsbild
av skalman65
#1446397
Orfeous skrev: mån 10 maj 2021, 17:46 Uppdatering?
Igår fick jag lite mer info vad verkstaden trodde.

De är ganska säkra att det är fjäderbenslagret på ena sidan som låter.
De skall få plocka ner och byta det nästa fredag, uppdaterar tråden med resultat när det är gjort..
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1446398
Säkert samma för mig då. Hela fjäderbenen och allt måste väl bort. Samt ny framvagnsinställning
av Erik Å
#1446400
Det är inte gummibussningarna till subframe som knirrar när det blir sidkrafter som vill skjuta hela subframe i sidled? Gissar bara ;-)
av R2D2
#1448819
Även jag har ett knirranden ljud vid låga farter och stora rattutslag. Dvs när jag ska in och parkera och svänga max. Då börjar det knaka som om fjädrarna vill hoppa ur led.. Har funderat på det ett tag...

Så det bör vara bussningar till länkarmar etc i framvagnen?
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1448822
Mina är nya och bytta. Vi har kanske olika fel.
Jag har inte fått tummen ur att byta bussningarna till krängningshämmaren. Det klonkar ju i golvet vid fötterna och där sitter ju den. Sen i kombination med någonting i fjäderbenen. Eventuellt gummibitarna som fjädrarna sitter mot.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...