NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
#1442986
Har en V50 1,6D 2010. Bromsklossarna bak skramlar mycket. De tystna direkt om jag anlägger broms eller handbroms.
Det låter ungefär som om man inte hissat upp stödhjulet på kärran innan man kört iväg.
Förstår inte varför. Är det den långa "fjädern" som inte gör jobbet eller är det något annat?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1443054
Jag är inne på min tredje V50 och något skrammel från bromsbeläggen har jag inte varit med om. Låter lite oroande...
Snarare brukar det vara tyst och varmt dvs att oken kärvar så att beläggen ligger an...
Kolla att ok hållare är dragna och att styrpinnebussningar finns kvar. Naturligtvis är det även bra om fjädern har kvar spänsten.
Sen kan det ju vara något stag som glappar och att detta tystnar när länkarmarna tar upp bromsmomentet.
av Marnlasse
#1443121
Jag har varit med om att belägget frusit fast i bromsskivan och släppt och efter det fört oljud. Klossbiten hittade jag på gården. Bytte klossar men märkte att V50 är känslig för fastfrysning av bromsklossarna när man använder handbromsen vid temp under 0grader.
av kvillebäck
#1443259
Fjädrarna sitter där med god spänst och verkar göra jobbet.
Ljudet försvinner vid minsta anläggning av broms eller handbroms. Bilen behöver inte minska i hastighet för att ljudet skall tystna.
av kvillebäck
#1443677
Liten uppdatering:

Det är oket som "vobblar" på glidpinnarna på vänster sida bak.
Problemet ökade när stötdämparlagringen ärgade sönder och jag tog ner stötdämparen i väntan på ny.

Misstänker att hjulet studsat mer än vanligt när dämparen saknats. Detta bör ha bidraget till ökat skrammel.

Med nya dämpare och stötdämparlagring är ljudet till 97% borta.

Inget skrammel längre utan bara lite oljud när man passerar något så det slår i bakhjulet.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]