NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1442935
Blir endast spekulationer och gissningar.
Men har på senaste tid fått ett nytt oljud från bakvagnen.
Ljudet är ett en form av knackande och ändras i takt med hjulets hastighet.
Ljudet kommer och går.. tycker att det hörs rätt sällan men det verkar som om att det
kommer och går i samband med att jag kör över upphöjda övergångställen eller såna där fyrkantiga stenar i centrum.

Bilen är nybesiktigad och där sa man ingenting om något dåligt hjullager eller liknande bak.
Det enda som roterar är ju hjullagret, bromsskivor och fälg/däck.

Ett annat oljud som uppkommit troligtvis efter bytet av krängningshämmarstagen är att ibland så är det något metalliskt/något som tar emot golvet under bilen låter det som nånstans vid fötterne eller i närheten bakom.
Uppkommer vid belastning av upphängning. Vet inte på vilket sett då jag tycker att det sker i olika situationer men oftast vid nedfart från upphöjd övergångställe om det är ett lite tvärare sådant. Men inte alltid.

Det kan också bli om jag på en parkeringsplats svänger litegrann och kör framåt lite för att sedan t.ex backa.. då kan det "klonka" till under golvet.
Ni som följt mina inlägg vet att jag för inte alltförlängesen bytt fjädrar, stötdämpare, undre länkarmar fram.
Klart att det kan vara något av dessa men..

Min vilda gissning är att bussningarna till krängningshämmarna är riktigt dåliga och därför slamrar detta ibland vid en viss belastning. Det finns inget annat vad jag vet som är monterat mot "golvet" som har med fjädringen att göra.
Tänker att det kan ha uppstått när krängningshämmarstagen byttes då de gamla var helt slut. Då de nya nu ger ett annat tryck på krängningshämmaren.

Eller ska man misstänka fjäderbenslagringarna?
I slutet av vintern så var det en del gnekande ljud då jag svängde.


Jag har många frågor.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]