NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1442602
Hej
Mitt första inlägg här, vore väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp här.

Har en Volvo S40 -04 2.4i som vägrar låsa upp främre passagerardörren varken från insidan eller utsidan eller med fjärrnyckel. Bilen har centrallås och är utrustad med larm.

När jag klickar på lås upp hör man ett väldigt svagt klickljud från ungefär mitten av dörren. Ungefär där handtaget på insidan sitter.
Drar jag i handtaget från insidan åker ”låspinnen” upp men inget mer händer.
Drar jag från utsidan händer ingenting.
Elhissen till rutan fungerar.
Jag har lyckats låsa upp dörren en enda gång sedan den blev låst genom att leka med ”spärrknappen” på förarsidan och tändningen och låsknappen, men aldrig mer.

Detta problem uppstod precis samma dag jag hade bytt oljefilterhuset på verkstad. Funderar på om dom har kopplat in något fel där framme?
Känns som att det är något elektriskt med centrallåset eftersom ingen av handtagen fungerar?
Finns det en säkring för just centrallåset?

Har skannat med OBD men hittar inga fel.
Har kopplat ur batteriet i några timmar, går ändå inte.

Behöver verkligen hjälp, vill inte göra ett besök hos Bilia just nu, har det lite tajt ekonomiskt.
Har ni några ideer på vad man kan göra?
#1442684
På Volvo bilarna finns en funktion kallad DLOCK som aktiveras ca en minut efter att man låst bilen, som innebär att dörrhandtag blockeras. Innebär således att även om man slår sönder en ruta så går det inte att öppna bilen inifrån. När man låser upp bilen så deaktiveras samtidigt DLOCK.

Om DLOCK är aktiverat hjälper det inte att låsknappen åker upp, dörren förblir låst.

I ditt fall tror jag att låskistan kärvar, inte så konstigt efter 17 år eller att det är problem med PDM dvs dörrdator höger.
Troligtvis får man göra åverkan på dörrklädseln för att komma åt låskista och PDM, men någon på forumet kanske har något knep?

Har själv råkat ut för detta med en V40-99 på bakdörr vänster, men den hade ingen dörrdator så jag kunde tjuvkoppla dörren vid B-stolpen.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]