NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1441210
Hej :)
Jag har kontakt med en 'känd' firma som kan 'klona' min bef motorstyrenhet till en annan begagnad (som man lämpligen köper av dem och då får garanti).. Det hela låter bra, men blev lite nojig när de skrev att eventuellt måste ABS'en synkas om mot motorstyrdonet efter bytet.. Är detta något jag har anledning att vara lite orolig för? (tänker på besiktning och ev varningslampa på instrumentpanelen)

Såhär svarar firman..

Firman:
Hej, 6mån garanti på varan.
Jobbet kan inte gå fel.
I några fall så måste ABS:en syncas om mot motorstyrdonet efter bytet.
Detta är inte vanligt.

Jag:
Hej, är eventuell synkning av ABS något man lätt kan göra själv i så fall, eller måste Volvoverkstad göra det?
Går det att köra bilen (till verkstan) om synkningen går förlorad vid bytet?

Firman:
Nej, allt är hårdkodat och volvo kan inte koda om detta.
Om! Du skulle få abs sync problem efter ett byte av motorstyrdon går bilen att köra.
Det ända är att du inte kan släcka en felkod i abs systemet.
av MarcusGen
#1441221
Om man ska "synka" något betyder det ju att man KAN synka något, alltså är det inget problem. Vad jag förstår kan det inte synkas om det blir ett fel, och därför går felkoden inte att få bort. Eller? Firman som skriver till dig skriver som att det går att fixa, men sedan säger att du får leva med en felkod och att det är "hårdkodat". Svårt att förstå vad som behöver göras.
av Okalettos
#1441230
Vad jag förstått generellt, så är det startspärrkoder och sådant som sitter i flera av bilens styrdonsenheter som (med lite otur) kan tappa verifieringen, dvs att någon enhet plötsligt inte kan verifiera sig i nätverket och som i värsta fall leder till att bilen inte ens går att starta.. och då måste man köpa en ny enhet alt en begagnad som klonas..
Men i detta fallet låter det inte som att det är startspärrskoder som tappar verifiering/'synk', utan något mindre dramatiskt..
Har ställt många frågor till dem om lite allt möjligt inför en eventuell affär, så jag börjar känna mig aningens tjatig i deras öron :party:
Användarvisningsbild
av 3r1k
#1441281
Konstigt att firman inte kan förklara detta mer ingående för dig? De borde ju liksom veta detta :P

Anledning till varför de nämner att de behöver synka ABS (eller BCM som styrenheten egentligen heter) är för att den är en del av startspärren. Denna startspärr består i sin helhet av ECM (motorstyrenhet), BCM (ABS enhet) samt CEM (central elektronikmodul), när du startar bilen kontrollerar ECM att CEM och BCM är giltiga enheter genom att jämföra ett typ av id-nummer som ligger lagrade i respektive styrenhet. Om någon av dessa inte stämmer överens startar inte bilen.

Det man gör när man synkroniserar är att man skriver in dessa id nummer i EEPROM minnet i ECM. Detta är egentligen bara nödvändigt om man ska programmera in en ny ECM modul eller om den gamla är totalt paj. Om firman nu ska klona en redan befintlig borde inte detta vara något att bekymra sig över eftersom man mer eller mindre bara kopierar över innehållet från en ECM till en annan.

Skulle gissa på att företaget du planerar att anlita nämner ABS i förebyggande syfte eftersom de inte vet om de kan läsa ut den gamla ECM modulen. Men i så fall behöver de också ha tillgång till din CEM enhet.

Oavsett kommer detta inte skapa några felkoder gällande ABS/BCM systemet om inte firman klantar sig helt? :x
av Okalettos
#1441316
Tack för svaren. De kan fixa 'synkningen' om det skulle behövas svarar de..
"Skicka motorstyrdon ECM samt CEM.
Sedan läser du ur och fotar abs:ens information = ID nummer.
Skicka med det fotot/infon med varorna ner till oss."
av Rasmusklack
#1530620
Hej! Återtar detta forum då jag har liknande agenda, vilket företag var det du anlitade? Och någon som vet hur man kan definitivt bestämma om sin cem är dålig eller om den bara tappat kodningen? Mvh Rasmus
av Okalettos
#1530622
Rasmusklack skrev: lör 11 feb 2023, 10:37 Hej! Återtar detta forum då jag har liknande agenda, vilket företag var det du anlitade? Och någon som vet hur man kan definitivt bestämma om sin cem är dålig eller om den bara tappat kodningen? Mvh Rasmus
Hej.. Firman heter styrdon och är systerbolag till Vimmerby bildemontering..
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)