NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusGen
#1441808
Fläk upp skölden efter några av skruvarna till den är borttagna. Det är väldigt lätt, jag kan nästan lova dig att det är därifrån sotet och lukten kommer.
av dynaflux
#1441811
Hur ser skarven ut? Är det två rör som går i varandra med en klämma eller är det en "plantätning" med flänsar/bultar? Om jag ska täta med avgasmassa måste jag kunna få in den - är det lätt att öppna upp?
av kvillebäck
#1441841
Lossa skruvarna lite. stick emellan en skruvmejsel. Peta in pastan skruva ihop. Det är en avgasfläns. Har för mig den är konad.

Lycka till!
av nisseo
#1441865
På min är det klonade flänsar och en metallring mellan flänsarna.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

av Evaspärla
#1454548
Min V50 Drive -09 har sot diagonalt över motorkåpan i motorrummet enligt bild, söker förklaring om någon har erfarenhet av liknande, Även huvens ljudabsorbent är full av sot, ibland även sot mellan huvens framkant och frontpanelen.
Bilagor
IMG_1518.JPG
IMG_1518.JPG (589.92 KiB) Visad 359 gånger
av dynaflux
#1454557
Evaspärla skrev:Min V50 Drive -09 har sot diagonalt över motorkåpan i motorrummet enligt bild, söker förklaring om någon har erfarenhet av liknande, Även huvens ljudabsorbent är full av sot, ibland även sot mellan huvens framkant och frontpanelen.
Jag fick flera förslag på att det var otätt till turbon men nu på semestern skruvade jag isär lite mer än jag gjort tidigare och konstaterade att det var kring grenröret - troligen trasig grenrörspackning. Jag var inne på att göra det själv men insåg att man måste ha bort turbon och downpipen - därtill kommer man nog att stöta på andra problem som man inte kunnat förutspå.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]