NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAAB96
#1440989
HCP skrev:Verktyget med spindeln kvar i bilen tar 15 min, 25 om du tar de lugnt.
Bor du nära Sundsvall kan du låna verktyget av mig.
Det vore intressant för oss andra V50-ägare att få veta vad det är för verktyg om man skulle vilja införskaffa det själv!

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av HCP
#1443756
SAAB96 skrev: ons 14 apr 2021, 00:21
HCP skrev:Verktyget med spindeln kvar i bilen tar 15 min, 25 om du tar de lugnt.
Bor du nära Sundsvall kan du låna verktyget av mig.
Det vore intressant för oss andra V50-ägare att få veta vad det är för verktyg om man skulle vilja införskaffa det själv!

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Finns på bl.a. Biltema, VidaXL m.fl. (och det finns andra typer av verktyg också för att dra och pressa lagret, detta är de billigare av dem)
Det många gör fel med detta är att de kör det torrt och förstör det på fem sekunder, rikligt rikligt med fett på gängstången.
Bytt mina två varv, grannens ett varv och det är fortfarande som nytt.

Kostar cirka tusenlappen beroende på var man handlar och ev. rabatter som finns. Biltema lite dyrare vill jag minnas.
8718475940128_a_en_r458.jpg
8718475940128_a_en_r458.jpg (12.03 KiB) Visad 255 gånger
Användarvisningsbild
av akterspegel
#1447562
Jag lånar din tråd lite om det går bra.
Jag har en C30 drive MY11 som fick en anmärkning vid servicen förra måndagen då mekanikern tyckte att höger hjullager var dåligt.
Jag hade inte tidigare reagarat på något ljud men efter servicen hörde jag det och det blev värre för var dag, det är ett orrande lagerhjud som låter mer när man svänger vänster och upphör när man svänger höger, det är inte kopplat till effektuttag på motorn då det låter likadant vid frirull som vid max gas.
Jag köpte verktyget ovan på biltema samt ett SKF lagerkit på skruvat som jag monterade igår men det hjälpte inte alls, ljudet och vibrationerna är identiska de innan lagerbyte.
Har den samlade expertisen här någon idé på vad som kan framkalla detta ljud?
av malajo
#1447596
Hjullager andra sidan?
Jag hade precis samma fel på min bil men min tystnade när jag svängde åt andra hållet, när jag belastade det dåliga lagret alltså.


Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av akterspegel
#1447628
Tack. Jag började misstänka att hjullagret kan tystna vid belastning även om det inte är så rimligt, tre bortkastade timmar igår kväll då.🤯
Stödlagret borde väl inte bli påverkat när jag svänger?
Jag beställer ett hjullager till nu.
av malajo
#1447635
Har du inte känt på hjulet med bilen upphissad?
Har hört en del säga att man ska sätta ett finger på fjädern och snurra hjulet, ska kännas ganska lätt om nått är fel då

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av akterspegel
#1447636
Bara med hjulet på och det går eventuellt att höra lagerljud när jag surrar det fort för hand, fjädertricket lät vettigt det ska jag testa innan jag monterar det nya..
Det var inte längesedan jag besiktigade bilen utan anmärkning och när meken på den auktoriserade verkstaden sade att höger lager var kass samt att ljudet ökade när höger lager blev mer belastat så antog jag att han hade rätt.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen