NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hersby
#1440277
Har en v50 drive av årsmodell 2010 som gått 15 000 mil.
För några dagar sedan tändes motorlampan. Jag har en Felkokdsläsare Elm327.
Fick felkoder P0490 EGR Control Circuit high och P042F Control Stuck Closed.
Jag har tagit bort EGR ventilen och gjort ren den. Jag tycker inte att den var särskilt skitig eller kärv.
Det fanns dock spår i metallen efter ändarna på spjällaxeln, som möjligtvis kan ha hindrat något ibland.
Jag nollade felkoderna efter att satt tillbaka EGR ventilen. Felkoderna kommer dock tillbaka och motorlampan tänds efter att jag startat motorn eller kört några gånger.

Felkod P0490 dyker genast upp som confirmed och pending.
Felkod P042F dyker först upp som enbart pending och senare confirmed och då tänds även motorlampan.
Vid ett tillfälle har även felkod P0401 Flow insufficient Detected dykt upp.
Bilen har nog blivit lite slöare och drar mer bränsle vid kraftigt gaspådrag.

Jag har inte bytt partikelfilter i bilen. Har dock ett hemma så jag tänker byta.

Kan felkoderna ha samband med att partikelfiltret inte är bytt?
Kan det vara något annat än EGR ventilen och/eller partikelfiltret som orsakar felkoderna?

Jag har sedan, om felkoderna kvarstår, tänkt byta EGR ventil. Har nog tänkt köpa en ny från Tyskland, Autodoc. Det står dock på vissa av dessa nya att OE program krävs, men beträffande andra inget sådant tillägg.
Jag läste på forscan (för ford) beträffande samma motor som i min V50 att man kanske måste nollställa ventilen. I Fords program för Elm327 går detta att göra, men jag tror inte det går med en Elm327 i en Volvo, trots att det är samma motor.

Behöver jag åka till en Volvoverkstad för att få EGR ventilen att fungera sedan jag bytt?
Är detta beroende av om det står att OE program krävs eller inte står det beträffande den ventil jag sätter dit?
av kvillebäck
#1440352
Du behöver byta EGR men sätt dig NOGA in i viken du skall ha. Många sidor har rakt felaktiga uppgifter.
Om du inte kalibrerar EGR-ventilen så KAN motorlampan tändas igen Ofta när du snålkör i nerförsbacke men även annars.
Kalibrering går att göra med VIDA men även hos andra med liknande verktyg som används av Mekonomen eller Volvo

Även om motorn är lika med den i Ford, Peugeot, Citroen, BMW, MINI mm så behöver inte elektroniken runt om vara det. Därför kan det skilja i hur elektroniken används i märkena.

Lycka Till!
av Hersby
#1440370
Tack för ditt svar. Jag har koll på vilken EGR ventil jag ska ha (OE nummer). Jag tänkte köpa en original. Men känner du till vad som menas, utan skal?
av Hersby
#1442700
Kanske ska lägga till hur det gick.
Jag bytte partikelfiltret själv. Problemet där är anslutningen till avgassystemet. Det hjälpe inte att jag har tillgång till gassvets att värma med. Jag fick i alla fall kapa bultarna och sedan borra nya hål.
En av slangarna från partikelfiltret till tryckmätaren vid batteriet var också av. Det visste jag att man måste byta när man byter partikelfilter. Jag tror att den ena slangen ger trycket före partikelfiltret och den andra efter. Kanske gör det att att elspolen i EGR ventilen (eller vad det är som får den att lyfta) fått jobba för mycket.
Jag har även skaffat Vida Dice, av andra skäl. Jag nollställde felkoderna om EGR ventilen med Vida, men de kom tillbaka.
I Vida framgår reservdelsnumret och jag beställde en ny EGR ventil från Autodoc. Jag beställde en original, vilket i mitt fall är en Valeo. Den kostade 1500 kr. Precis samma Valeo original kostar som utbytes hos Volvo 2900 kr. Helt sjukt.
Det tog sedan mindre än en timme att byta, eftersom jag redan visste hur man skulle göra. Sedan tog jag bort felkoderna med Vida och körde en ny felsökning. Felkoderna kom inte tillbaka, så nu är allt okej.
Leveransen från Autodoc tog en vecka från att jag beställde till att jag hade EGR ventilen i min hand.
Man ska inte tro att det alltid går fortare hos Volvo (i mitt fall Bilia). Jag var där den 7 april för att köpa några monteringsdetaljer för att bl.a. montera en motor- och kupevärmare. De fanns inte hemma så jag fick beställa. Fick faktiskt SMS senare samma dag att det fanns att hämta. Åkte dit dagen efter. Fick en påse med smågrejer och betalade. Efter att kollat igenom visade det sig att två smågrejer som jag redan betalt för saknades. De kostade tillsammans ca 300 kr. Han vid Bilia lovade då att han skulle skicka dessa två saker. Jag har ännu idag den 24 april inte fått dessa grejer, trots att jag varit tillbaka till Bilia och då talat med den jag hade handlat med. Han sa då att de inte kommit. Har även ringt två gånger. Den första gången fick jag tala med en kollega till den jag handlat med. Han skulle lämna meddelande till rätt person. Men inget hände. Den andra gången talade jag in på personlig telefonsvarare till den jag handlat med, men inget händer.
Vad ska man säga? Hur skulle man klara sig utan Autodoc?
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]