- fre 09 apr 2021, 08:16
#1440277
Har en v50 drive av årsmodell 2010 som gått 15 000 mil.
För några dagar sedan tändes motorlampan. Jag har en Felkokdsläsare Elm327.
Fick felkoder P0490 EGR Control Circuit high och P042F Control Stuck Closed.
Jag har tagit bort EGR ventilen och gjort ren den. Jag tycker inte att den var särskilt skitig eller kärv.
Det fanns dock spår i metallen efter ändarna på spjällaxeln, som möjligtvis kan ha hindrat något ibland.
Jag nollade felkoderna efter att satt tillbaka EGR ventilen. Felkoderna kommer dock tillbaka och motorlampan tänds efter att jag startat motorn eller kört några gånger.
Felkod P0490 dyker genast upp som confirmed och pending.
Felkod P042F dyker först upp som enbart pending och senare confirmed och då tänds även motorlampan.
Vid ett tillfälle har även felkod P0401 Flow insufficient Detected dykt upp.
Bilen har nog blivit lite slöare och drar mer bränsle vid kraftigt gaspådrag.
Jag har inte bytt partikelfilter i bilen. Har dock ett hemma så jag tänker byta.
Kan felkoderna ha samband med att partikelfiltret inte är bytt?
Kan det vara något annat än EGR ventilen och/eller partikelfiltret som orsakar felkoderna?
Jag har sedan, om felkoderna kvarstår, tänkt byta EGR ventil. Har nog tänkt köpa en ny från Tyskland, Autodoc. Det står dock på vissa av dessa nya att OE program krävs, men beträffande andra inget sådant tillägg.
Jag läste på forscan (för ford) beträffande samma motor som i min V50 att man kanske måste nollställa ventilen. I Fords program för Elm327 går detta att göra, men jag tror inte det går med en Elm327 i en Volvo, trots att det är samma motor.
Behöver jag åka till en Volvoverkstad för att få EGR ventilen att fungera sedan jag bytt?
Är detta beroende av om det står att OE program krävs eller inte står det beträffande den ventil jag sätter dit?
För några dagar sedan tändes motorlampan. Jag har en Felkokdsläsare Elm327.
Fick felkoder P0490 EGR Control Circuit high och P042F Control Stuck Closed.
Jag har tagit bort EGR ventilen och gjort ren den. Jag tycker inte att den var särskilt skitig eller kärv.
Det fanns dock spår i metallen efter ändarna på spjällaxeln, som möjligtvis kan ha hindrat något ibland.
Jag nollade felkoderna efter att satt tillbaka EGR ventilen. Felkoderna kommer dock tillbaka och motorlampan tänds efter att jag startat motorn eller kört några gånger.
Felkod P0490 dyker genast upp som confirmed och pending.
Felkod P042F dyker först upp som enbart pending och senare confirmed och då tänds även motorlampan.
Vid ett tillfälle har även felkod P0401 Flow insufficient Detected dykt upp.
Bilen har nog blivit lite slöare och drar mer bränsle vid kraftigt gaspådrag.
Jag har inte bytt partikelfilter i bilen. Har dock ett hemma så jag tänker byta.
Kan felkoderna ha samband med att partikelfiltret inte är bytt?
Kan det vara något annat än EGR ventilen och/eller partikelfiltret som orsakar felkoderna?
Jag har sedan, om felkoderna kvarstår, tänkt byta EGR ventil. Har nog tänkt köpa en ny från Tyskland, Autodoc. Det står dock på vissa av dessa nya att OE program krävs, men beträffande andra inget sådant tillägg.
Jag läste på forscan (för ford) beträffande samma motor som i min V50 att man kanske måste nollställa ventilen. I Fords program för Elm327 går detta att göra, men jag tror inte det går med en Elm327 i en Volvo, trots att det är samma motor.
Behöver jag åka till en Volvoverkstad för att få EGR ventilen att fungera sedan jag bytt?
Är detta beroende av om det står att OE program krävs eller inte står det beträffande den ventil jag sätter dit?