- tis 06 apr 2021, 21:23
#1439864
Köpte en Volvo V50 1.8f årsmodell 2009 som gått 18k mil i torsdags. Den är servad för 300 mil sen och oljan såg bra ut när jag köpte den och den gick bra.
Igår började det med att den gick ojämnt på tomgången. Idag så började oljelampan lysa, jag stannade då och behövde fylla på hela 3 liter olja. Men efter det så gick den väldigt dåligt, som att den inte går på alla cylindrar plus att motor lampan började blinka. Det är ingen olja i kylarvätskan men det blir alldeles sotigt från avgaserna på marken.
Jag hittade en verkstad i närheten och han tittade snabbt och säger att en ventil i motorn är trasig och jag behöver byta ut hela motorn. Stämmer det här kan det ha gått så sönder så pass fort? Ny servad oljan såg bra ut osv, gick bra.
Igår började det med att den gick ojämnt på tomgången. Idag så började oljelampan lysa, jag stannade då och behövde fylla på hela 3 liter olja. Men efter det så gick den väldigt dåligt, som att den inte går på alla cylindrar plus att motor lampan började blinka. Det är ingen olja i kylarvätskan men det blir alldeles sotigt från avgaserna på marken.
Jag hittade en verkstad i närheten och han tittade snabbt och säger att en ventil i motorn är trasig och jag behöver byta ut hela motorn. Stämmer det här kan det ha gått så sönder så pass fort? Ny servad oljan såg bra ut osv, gick bra.