NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swesss
#1440318
Motorn har gått 17k. 3 månaders garanti på motorn och får även garanti på jobbet.
Varför skulle det behövas ny koppling? Passa på när man endå plockar ner allt?
av frippe64
#1440348
Ja precis, det vore ju synd om man fick ta ner lådan igen för att kopplingen pajar.
Man får väl göra en bedömning av hur sliten den är, och om den ska återanvändas eller bytas.
av 20FJan
#1440377
Jag undrar lite över vad som gjort att ventilen gått sönder. Hände allt utan förvarning? Har motorn gått tyst utan tickande eller knackningar?
av 20FJan
#1440382
Om den dessutom är servad 17 ggr hos Volvo borde de nästan kunna ge nån garanti eller good will på åtminstone en del av kostnaden. En fullservad motor ska inte rasa vid 18000 mil.
av Swesss
#1440453
Ja det undrar verkligen jag också. Den gick jätte bra. Nu är inte jag superbra på motorer men jag kan tillräckligt för att märka när någonting är fel och kan mecka lite grann. Jag märkte ingenting alls tidigare. Oljan såg jätte bra ut, rätt mängd osv.
Jag märkte först att olje lampan började lysa när jag startade bilen sen slocknade den, jag körde kanske 5km då tändes den igen då stannade jag vid en bensin station och lyckades få i 3 liter olja.
Jag märkte dock att det blev lite sotigt från avgaserna en gång när jag startade bilen och gick för att öppna bagageluckan men de va inte mycket.
Men att allt detta hände på under 100mil kan jag inte förstå. Men nu när dom byter motor så borde ju allt som har gått fel i motorn vara bytt eller hur? Jag menar det lär ju inte hända igen. Eller kan det finnas andra orsaker som har gjort det här?
Jag har pratat med tidigare ägaren och han är inte villig att gå med på någonting så kommer göra en anmälan hos ARN.
av dieselputte
#1440468
20FJan skrev:Om den dessutom är servad 17 ggr hos Volvo borde de nästan kunna ge nån garanti eller good will på åtminstone en del av kostnaden. En fullservad motor ska inte rasa vid 18000 mil.
Understryker väl att fusk i verkstäder tyvärr är här för att stanna och att en fullstämplad servicebok bara är en bok med stämplar..... En barndomsvän slutade jobba som bilmek på märkesverkstad för typ 25 år sedan pga att han fick order om att bara tömma ut 50-75% av den gamla oljan och fylla upp med ny olja, bli många litrar per dag som debiteras men aldrig fylls på. Oljefiltet syns ju inte om det är bytt, iaf inte på min bil , syns att någon varit på locket, men det kan man ju simulera med en trasa.

Sen är jag kritisk till att många verkstäder suger ut oljan via oljestickans rör utan att öppna pluggen, all skit blir kvar i botten. Det tar för lång tid att skruva bort skyddet under motorn...å nog faan tar man betalt för en ny kopparbricka till pluggen ändå.
Swesss skrev: Jag har pratat med tidigare ägaren och han är inte villig att gå med på någonting så kommer göra en anmälan hos ARN.


Droppa ARN, de tar inte upp fall mellan privatpersoner eftersom konsumentköplagen inte gäller då , utan det är köp i befintligt skick. Men du kan alltid kontakta en jurist/advokat och rådfråga, tänk dock på att hens timkostnad ofta ligger på uppemot 2000kr/påbörjad timme.

https://www.hallakonsument.se/omrade/fe ... privatkop/
Användarvisningsbild
av HCP
#1440495
Befintligt skick existerar inte som ursäktsmodell längre.
Däremot har du som köpare undersökningsplikt och säljaren upplysningsplikt.

Om felet kan bevisas ha funnits en längre tid så det är otvetydigt att tidigare ägare måste ha känt till det kan du möjligen ha framgång i domstol, men det är småmål och kan kosta på med ombud och liknande. Förlorar du står du för hans kostnader kring ombud dessutom.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1440497
Troligen drog bilen mycket olja redan innan du köpte den. Om man kör till dess att oljelampan tänds för att det finns så lite olja kvar så kan många saker fallera snabbt. En bränd ventil eller en ventil som inte stänger helt gör inte att motorn drar mer olja. Vanligtvis tar sig oljan in i cylindrarna genom dåliga kolvringar (oljeskrapring) eller genom vevhusventilationen. Även dåliga ventiltätningar förekommer ju men inte med dessa mängder olja.

Tyvärr är det inte ovanligt att dessa motorer drar olja när de blir till åren.
av Swesss
#1440513
Tror inte det är värt att riskera att behöva betala kostnaderna själv för att få fallet prövat. Han köper och säljer en hel del bilar privat, den här ägde han bara i 2 veckor så han kan ganska enkelt hävda att han inte visste om det. Jag prövar att ligga på förra ägaren lite mer och ser om han kanske ändrar sig.
av 20FJan
#1440518
Så det finns inget intresse att fråga verkstaden som servat bilen? Jag trodde att orginalservice kunde ge något mervärde, tydligen är det nog bäst att fortsätta serva själv även på nya bilar tydligen.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!