NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1441206
Bra att det är löst, och förhållandevis fort gick det också.
Fördedömlig återkoppling med bilder. :-)
av Swesss
#1441243
kvillebäck skrev: tor 15 apr 2021, 07:01 En TEORI är att en läckande spridare skulle kunna ge problemet med kolvringen. Inte säkert att servicekillen ser det vid service. Jag hade inte gjort det i alla fall.

Hur kan jag kolla ifall en spridare läcker? Skulle det vara de som orsakade det här från början så är det absolut värt att kolla nu för spridare har dom inte bytt.
Ja det gick relativt fort alltihop, motor va inte speciellt svårt att få tag i. Fanns ganska många till rimligt pris på bildelsbasen.
Har legat på den tidigare ägaren ganska hårt men han är fortfarande inte villig att gå med på någonting. Har dessutom fått reda på att han äger en bilverkstad vilket gör mig ännu mer förbannad. Nu har han blockerat mitt nummer och svarar inte när jag ringer från något annat. Blir väl till att acceptera att han (förmodligen) har lurat mig, får känslan av att han hade en aning om det här när jag pratar med honom.
av kvillebäck
#1441334
Steg ett är att ta ur spridaren. Koppla din vattenslang där bensinen skall in.
Det skall inte läcka ut något ur toppen på spridaren.
Steg tre är att koppla 12 volt på stiften och se att den öppnar och stänger som den skall.

Om den inte sköter sig så byt vattnet mot rengörninengspray och öppna spridaren med ström och försök få smutsen att lossna.

Detta är amatörmetoden. Ett alternativ är att lämna den till någon som sysslar med detta så testar de att allt är som det skall.
Strålen skall bli som en "dimma" vid rätt tryck har jag för mig.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]