NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swesss
#1439864
Köpte en Volvo V50 1.8f årsmodell 2009 som gått 18k mil i torsdags. Den är servad för 300 mil sen och oljan såg bra ut när jag köpte den och den gick bra.
Igår började det med att den gick ojämnt på tomgången. Idag så började oljelampan lysa, jag stannade då och behövde fylla på hela 3 liter olja. Men efter det så gick den väldigt dåligt, som att den inte går på alla cylindrar plus att motor lampan började blinka. Det är ingen olja i kylarvätskan men det blir alldeles sotigt från avgaserna på marken.
Jag hittade en verkstad i närheten och han tittade snabbt och säger att en ventil i motorn är trasig och jag behöver byta ut hela motorn. Stämmer det här kan det ha gått så sönder så pass fort? Ny servad oljan såg bra ut osv, gick bra.
av KalleJ
#1439865
Utan 3L olja går de rätt fort ja, går väl inte i mycket mer än 4. Katalysatorn troligtvis kaputt nu med.
3L på 5dagar låter kul :oops:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1439867
Köpt privat eller hos handlare?
av Swesss
#1439868
Privat tyvärr.

Men om jag förstod det rätt så är det här med ventilen anledningen till att det har gått åt så mycket olja. Eftersom det inte läcker ut, inget i kylarvätskan. Det bränns alltså upp, därav soten från avgaserna. Är de det som händer när ventilen går sönder? Den startar och går att köra men går väldigt dåligt.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1439885
Jag är inte en motorexpert men i förra veckan läste jag in en lång diskussion tråd om ERG avgasrening. Så det egentliga problemet är olja kommer in i förbränningen. Förmodligen för att kolvringarna är slut, naturligt utslitna eller trasiga efter oljan i motorn tagit slut. Som följdfel pga av alla sotiga avgaser så pajar avgasrening. ERG ventilen leder tillbaka avgaserna för att de ska förbrännas och om dessa avgaser är full med sot fastnar det på ventilerna som efter ett tag inte kommer att kunna sluta o öppna som tänkt - motorn går allt sämre.

Felsökning i förhållande till reperationskostnader är liten. Det kan ju vara intressant att fastställa vad som gjorde motorn drog så mycket olja och skadeomfattning genom riva motorn, ta bort topplocket osv.
av Swesss
#1439888
Tack för en bra förklaring.
Jag har kört ca 90 mil sedan i torsdags. 3 liter olja på 90 mil låter oerhört mycket tycker jag. Kan det verkligen ha förbränts så pass mycket?
Ny motor bli det ju garanterat, är väldigt intresserad av hur det kunde bli såhär så ska se om han som byter den kan ge mig svar på det.
av frippe64
#1439942
Är bilen servad med rätt intervall (1000 mil)?

Körde du inspirerat med den, alltså körde du skiten ur motorn?

Om det är värt kostnaden att byta motor kan du ju ta med den gamla och renovera den. :-)
av Swesss
#1440095
Ja den är servad regelbundet var 1000e mil hos Volvo verkstad, finns stämplat i service boken.
Nej jag körde lugnt med den, ganska trög motor så går knappt köra på något annat sätt.
Har letat runt för fullt ang olika alternativ osv och det verkar som om att det bästa är att köpa en begagnad motor och sätta i den. Får väl räkna med att behöva lägga ut 10-15k iallafall.
av Swesss
#1440159
16k landar det på. 6000kr för motorn 1000kr frakt + 9000kr för jobbet. Är det ett rimligt pris ?
av frippe64
#1440301
Det låter rimligt tycker jag, det tar säkert nån dag att göra jobbet.
Det gäller att hitta en motor som inte gått så långt och också överväga ny koppling.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]