NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swesss
#1439581
Har en V50 1.8f årsmodell 2009 som jag köpt för ett litet tag sen. Oftast så är tomgången rätt bra men ibland så kan den variera lite mellan 500-1100 varv. En gång så dog den till och med på tomgång.
Jag har tagit bort slangen mellan luftburken och gasspjället och rengjort lite på insidan av gasspjället. Men de va inte alls så skitigt.
Slangklämmorna satt inte alls hårt så slangen kan inte ha suttit ordentligt fast plus att det finns en liten spricka i slangen.
Kan det ha varit orsaken till den ojämna tomgången?
Har inte hunnit åka så mycket efter det här så har inte märkt någonting men finns det någonting annat jag bör kolla som kan vara anledningen?

En annan sak som jag märkte här om dagen va att ca 20 sekunder efter att jag stängt av och låst bilen så hörde jag ett ganska högt klickande ljud ifrån bilen. Har absolut ingen aning om va det var men det har hänt 3 gånger nu. Någon som har någon idé om va det kan vara eller har någon varit med om något liknande?
av Swesss
#1439584
Ska pröva att göra det. Är det så pass känsligt då att dessa problem kan uppstå då? Sprickan va va 2 cm
av Puttemjuk
#1439590
Det höga klickandet du hör när du låst bilen är troligen låset till tanklocket.
Lås bilen och ställ dig vid tanklocket, så hör du att den klickar till rätt högt en kort stund efter du låst bilen.
av Swesss
#1439618
Har tejpat gummislangen med silvertejp så länge, ska köpa ny slang och byta den helt. Men samma problem fortfarande med tomgången än fast jag tejpat den.

Okej låter rimligt att ljudet har med låsningen att göra. Blev lite chockad över hur högt det lät bara.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1439619
Säkert inte samma men tar mitten att undersöka i alla fall om det ändå skulle vara så :)
viewtopic.php?f=31&t=120057&hilit=+Slang

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]