NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SolidFyre
#1438731
Tjena,

Har precis fått generatorn bytt på min c30 1.8F (Denso 150A) och sitter nu med "Elsystem - Service Snarast" med röd triangel :bored:
Batterilampan lyser också när felet dyker upp.
Har mätt över polerna medans bilen är igång och får 14,8v under belastning, så rent generellt verkar det funka som det ska. Anledningen till att jag bytte generator var för att alla lampor, både invändigt och utvändigt flimrade. Det problemet är nu löst.

Är det något speciellt man måste göra vid byte av generator?
Läste på forumet nånstans att man måste åka till Volvo för att "uppdatera mjukvaran", men tycker det låter lite långsökt och orimligt.

Mekanikern testade att radera alla felkoder men efter ett tag kom felet tillbaks (mekanikern var för övrigt inte så sugen på att fortsätta felsökning, och jag såg aldrig koden annat än att det stod "permanent" under).

Nått som varit med om något liknande?
#1438773
Kolla att regulatorn på nya generatorn har 3 anslutnings stift, har den bara 2 stift så har du orsaken där eftersom övervakningen sker via det 3e stiftet. Många som tyvärr fått fel när de beställt via nätet. Kan även vara mjukvara som måste uppgraderas, den posten står på kvittot från min uppgradering från 120A (havererad) till 150A . (2.0D -06)
#1438792
Hmm läste nått om det med stiften. Jag var och hämtade ut en ny på Blixtservice på södermalm och han kollade av serienr exakt, känns som att han borde plockat rätt då :-/
Båda är 150A. Men ska kolla det där med stiften imorgon så får vi se.
Vet du om dom pillade på mjukvaran specifikt just för generatorbytet eller bara något dom passade på att göra eftersom att du ändå var där?
av Libbe
#1438795
SolidFyre skrev:Hmm läste nått om det med stiften. Jag var och hämtade ut en ny på Blixtservice på södermalm och han kollade av serienr exakt, känns som att han borde plockat rätt då :-/
Båda är 150A. Men ska kolla det där med stiften imorgon så får vi se.
Vet du om dom pillade på mjukvaran specifikt just för generatorbytet eller bara något dom passade på att göra eftersom att du ändå var där?

Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, BYT BATTERI.
Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna).
#1438814
SolidFyre skrev: ons 31 mar 2021, 23:29 Vet du om dom pillade på mjukvaran specifikt just för generatorbytet eller bara något dom passade på att göra eftersom att du ändå var där?
På den tiden satt 120A gen från fabrik och de fick hårt pga dieselvärmare och felade.Runt 2006-2007 så monterades därför 150A direkt från fabrik. I samband med detta så krävdes uppdatering av mjukvaran. Jag gissar att den mjukvaran blev standard i bilar från fabrik efter ett visst datum. I ditt fall har ju 150A suttit tidigare och då måste ju mjukvaran stämma, men sen måste korrekt regulator sitta som matchar bilen. Läste på nåt engelskt forum att det är vanligt att fel generator monteras (även med 3 stifts regulator)
Jag tror inte du behöver ny mjukvara.
Har du kvar gamla generatorn kan regulatorn från den monteras i den nya. Försvinner larmet då har du felet där
Prova även byta batteri, men du hade ju inte larm innan, så det borde inte vara batteriet som orsakar larmet.
#1438871
Tack för hjälpen @dieselputte, du pekade mig i rätt riktning.

Hittade felet idag när jag la mig under bilen. 3 pins kabeln satt inte ens i ordentligt, kunde peta ur den utan att trycka på det lilla klippset, så jag pressade in den bara och allt var frid och fröjd.
Tyvärr så återkom då även felet som var anledningen till att jag bytte generatorn från början, nämligen att belysning, både invändigt och utvändigt flimrar när man drar igång värmen i bilen. Hände inte när kabeln var urkopplad ur generatorn konstigt nog vilket får mig att misstänka att det är något med strömregleringen.
Kanske blir lite knapert när fläkt+värme är igång.
Ändå skönt att det inte var något större ingrepp som behövdes, men tråkigt att man betalat 3k för en ny generator som inte fixade problemet grundproblemet :bored:
#1439280
Jag har exakt samma fel på min som du beskriver. Jag satt dock in en 120 ampere. Bilen laddar, nytt batteri, men laddlampan tänds efter en stund. Den laddar även när lampan tänds.
Även SRS-service snarast, pga av låg batterispänning.
#1440073
Okalettos skrev: tor 01 apr 2021, 12:27 Och denna..
viewtopic.php?f=31&t=117031&hilit=Flimmer&start=10
Tack, ska läsa igenom dessa strax.
Vanillaface skrev:Jag har exakt samma fel på min som du beskriver. Jag satt dock in en 120 ampere. Bilen laddar, nytt batteri, men laddlampan tänds efter en stund. Den laddar även när lampan tänds.
Även SRS-service snarast, pga av låg batterispänning.
Hmm ok, Hade du 150A innan?
Har du mätt över polerna när den går på tomgång samt under last? Kan vara så att generatorn är för klen.
Som diselputte skrev verkar det vara 150A som gäller efter 2006-2007. Det är även det på min bil som inte har diselvärmare.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]