NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Korg
#1438291
Hej!

Ska titta på en v50 Classic idag som har gått c15k mil och kamrem bytt vid 12k.
Det jag undrar är om det är värt att begära ett partikelfilter byte, förstår att denna modell har självrengörande filter men ändå har en livslängd. Är detta något man behöver oroa sig för?

Tack på förhand!
#1438298
Beror hur den är körd och hur den blir körd, jag har kört 11000 mil (bilen har gått 18000 mil totalt) och märker knappt när den gör rent sig själv.

Kör du korta sträckor, kanske under 3mil om dagen så lär den sota igen förr eller senare, åker du minst 5 mil som jag är det nog inga bekymmer.

Partikelfiltret kostar 4000:- på nätet, sen får du lägga till moms och arbete.
Kan vara en onödig utgift/arbete.

#1438308
Att byta ut ett fungerande partikelfilter i förebyggande syfte måste anses vara oklokt. Dels kostar det pengar och risken är även att det nya partikelfiltret är defekt eller av låg kvalitet.
Gör en rejäl provtur på några mil för att kolla så att inga fellarm dyker upp.
Beakta hur du använder bilen precis som "Jallemet" säger, är det bara korta körningar så kan partikelfiltret börja strula och man då får larm "sotfilter fullt", inte kul.
#1438320
Korg skrev:Tack för svar!

Kanske är en dum fråga, är inte så kunnig. Om man enbart kör korta sträckor så hinner inte filtret rengöras (brännas)? Förstår jag det rätt?
Det är väl så, motorn måste komma upp i arbetstemperatur.

Vattnet brukar komma upp i temp. ganska snabbt tack vare tillsatsvärmaren (ca 10min för mig) men det tar längre tid att värma upp oljan, upp emot 20-30min.
#1438326
Ingen motor mår bra av att bara gå kortkörningar och aldrig bli ordentligt varm. Det gäller både bensin och diesel-motorer, även om diesel-motorer tenderar att vara känsligare.

Om motorn aldrig blir ordentligt varmkörd så är det inte bara sotfiltret som blir fullt. Det kommer att åka förbi en del diesel förbi kolvringarna ner i oljan vid främst start. Det samma händer på bensinmotorer när de bara går kortkörning. Blandning är fetar när motorn är kall vilket gör att problemet är störst vid start.

Lösningen är enkel, och de flesta har inga problem med sina bilar. Det är bara att köra lite längre sträckor i något högre fart med jämna mellanrum. Så det är i princip bara de som endast kör kortkörningar som drabbas. Kommer bilen ut på långkörning några gånger i månaden behöver du inte i mitt tycke inte oroa dig alls.

Då är det troligare att EGR-ventilen strular, vilket ofta drabbar äldre dieselbilar. :-)
#1438369
Kopplingen på min V50 (hade bilen från ny 2010-12 till 2017-02) rasade vid 6000 mil. Fick bärga bilen...
Den byttes kostnadsfritt och fungerade perfekt när jag bytte in bilen med 20000 mil på mätaren.
#1438388
Kondensor, sprucket förarsäte, felmeddelande, hjullager, bakre länkarmsbussningar fram (känns MYCKET vid inbromsning), läckage från framruta i överkant. öppningen för baklucka men den kostar ca 300 att fixa så den är väl ingen katastrof riktigt.

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]