NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436361
Hej,

Här kommer ännu en surdeg som min kära c30 producerat.

Fakta/info-
-08, 1.6d, 26000 mil. Partikelfilter bytt vid 14000 mil. Rengjort vid 25000 mil.
Tryckgivare DPF bytt, Vida ger inga felkoder.

Symptom.
Bilen accelererar dåligt. Okej acceleration på 1,2,3 växel(sämre än normalt dock). Mycket dålig acceleration på 4,5 växel vid låga varv 1500-2300. Vid högre varv , +2500 så är det bättre men man märker tydligt att något är fel. Vid uppförsbacke på motorväg etc med 5ans växel tappar den fart trots gasen i botten.

Om partikelfiltret hade varit boven i dramat så bör väl VIDA visa det?

Uppskattar om ni experter kunde förbarma er över min bil och hjälpa mig att lösa detta.
#1436430
Exact så var min när magnetventilen behövde bytas.

Om du ligger under bilen så ser du den på motorblocket bakom höger drivaxel. Lossa bara den övre skruven lite och dag bort den undre helt. kom ihåg var slangarna satt.

Man kan få samma effekt om VNT på turbon fastnar. Prova drag i armen som går till tryckklockan på turbon. Har dock aldrig själv råkat ut för det.
#1436565
Ja. Det är samma. Kärt barn har många namn. Är du händig kan du göra i ordning den gamla.
Kopplar du ström till polerna skall magneten slå till. Märks tydligt. Ofta kommer det in fukt i den. Då kärvar ventilen fast.
Är man händig kan man peta av toppen på ventilen och putsa upp den men det är inget jag gjort någon gång.

Lycka till!
#1437444
Bytt magnetventil. Fortfarande samma problem.

Skulle testa att köra en regenerering av partikelfilter med VIDA för att försöka rensa en gång tilll. Jag vet att motorn ska varva en del, men den varvade upp till 4000RPM där den la sig för att öka temperaturen i filtret. Kan väl inte vara normalt att den ska varva så mkt? Avbröt då jag inte ville skada motorn. Kan nån som gjort detta bekräfta hur den ska bete sig?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...