NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
#1431368
Har fått problem med ABS systemet och lampan på instrumentpanelen lyser. När lampan lyser verkar den koppla ur ABS systemet, ibland vid testkörning tar det en halv minut innan lampan tänds och när lampan är släckt så verkar ABS systemet vara aktivt, och när man bromsar då, speciellt lite hårdare så känner och hör man hur det "hackar" på ett väldigt onormalt sätt från bromsarna.

Jag har inte någon kunskap om ABS system överhuvudtaget, men tänkte höra mig för lite allmänt om man åtminstone kan felsöka själv och komma fram till vilken komponent i ABS systemet som pajat.

Någon som vet var man ska börja felsöka och vilken del i ABS systemet det kan vara som brakat ihop?

Tänker att i och med hackandet som sker när ABS systemet är aktivt för en kort stund så är det nog inte bara någon sensor, utan kanske någon annan del i systemet som pajat?
Hur felsöker man detta på enklaste sätt....eller överhuvudtaget? Var börjar man? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av HCP
#1431386
Min gjorde så när kabeln till en sensor gnagts på av innerskärmen, blev sporadisk kontakt och abs blev inaktiverad lite kors o tvärs.

Absolut bästa är en utläsning av felkoder, annars måste du börja skruva isär varenda givare t.ex. och mäta upp dem vilket lär ta ett par timmar, medan utläsa koder tar nån minut.
Gör en visuell koll av kablar och kontakter på givarna, lämna bilen strömlös nån timme och sen testa igen är väl det du kan titta på utan att koppla in för utläsning av koder.
av pavan
#1431435
Tack för svaret, jo men då får jag börja där. Angående att mäta upp....vad mäter man då, bara att det går ström till givarna eller?
Har faktiskt haft bilen strömlös över en hel natt i ett annat ärende, efter att den fick detta ABS problem.
Utläsning av felkoder, antar att man måste läsa av ABS modulen då, så behövs en dyrare märkes specifik läsare. Hur noga är dom, talar dom om mer exakt var felet ligger, eller är det lite mer generell info man kan utläsa?
Användarvisningsbild
av HCP
#1431437
Vida/Dice kan t.ex. tala om att det är högre främre givare som är väck och liknande, varierar lite utefter problem.
Vanliga 99kr blåtands-dongar vet jag inte riktigt vad de kan visa kring ABS.

Mäta upp en abs-sensor är oftast genom att mäta motståndet mellan de två polerna, finns inget motstånd är den väck. Den kan även visa att det finns motstånd men ändå ha problem mot kransen som skickar impulserna när hjulet roterar, men de är rätt sällsynta fel kan jag tycka.
Ta lös kontakten och mät på givaren. Det går också mäta i kabeln till bilen men jag saknar kunskapen om hur utan att googla det :)

Exakt motstånd de ska ha minns jag inte i huvudet nu, men kan kolla i boken senare om ingen annan flikat in med det.
av pavan
#1436476
Då har jag fått utläst att höger bak ABS sensor har ett elektriskt fel i kretsen, eller nåt liknande uttryck. En "mekaniker" på en verkstad sa att han är säker på att det är själva sensorn. Så köpte en sensor och bytte ut den, efter en stund tändes dock lampan igen. Så tillbaka på ruta ett.

P.S. Tydligen kan man inte mäta upp motståndet på aktiva sensorer, utan endast på passiva.
av pavan
#1444399
Jag ska väl skriva här för att andra med liknande problem kan få en hint om vad det kan vara.
En verkstad sa att det är kabelbrott och att dom "inte vill ta i bilen med tång" på grund av att det kommer kosta mer än bilen är värd att hitta kabelbrottet.

Jag lyckades själv lokalisera kabelbrottet som gav felkoden, genom att mäta resistans på sensor kablarna och kolla kontinuitet, det var plus sidan på sensor kabeln som var nästan av, satt kvar i ett par trådar bara, som tur är var kabelbrottet på en plats som var enkel att komma åt, den hade varit lagad tidigare och nu nästan gått av. Hoppas att detta inte händer igen på någon mer svåråtkomlig plats...typ under konsolen fram vid instrumentpanelen, eller liknande?

Vet dock inte om ABS systemet fungerar fortfarande, då jag hittills inte känt av pulserandet vid inbromsning överhuvudtaget, men har hittills inte fått någon felkod om det dock, men kanske är en tidsfråga bara?

Så denna felkod/lysande ABS lampa var på grund av en kabel som nästan gått av helt.
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]