NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1431311
Jag har 2 frågor gällande strålkastarrengöringen på min V 50 -09. 1 : Efter att ha frusit så vill det ena spolmunstycket inte åka tillbaka in. Har provat att rengöra och smörja men utan framgång. Vad jag förstår så är det en fjäder som ska dra tillbaka munstycket så min fråga är om fjädern kan ha gått av eller ev. lossnat ? Min andra fråga är hur man enklast lossar och tar bort spolmunstycket ? Mvh Conny.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1432049
Om du försöker trycka in den manuellt går det eller är det stopp? För att plocka loss den så måste du ner med fronten.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1432340
Jag bytte en av dessa på min gamla V50, dock MY11, då den läckte vilket resulterade i att tanken blev tom.
Fronten behövde aldrig plockas ner, det fint att byta ändå om man vet/ser var skruvarna sitter och har rätt verktyg.
Jag hade den nya delen bredvid som "mall" för att lösa det, tog väl 1h för en glad amatör.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1432464
nissebrun skrev: fre 26 feb 2021, 17:46 Till fjohan82. Kom du åt spolmunstycket underifrån eller genom det lilla hålet vid locket ?
Nu är det flera år sen, så jag minns inte allt exakt.
Det är bara att dra upp locket i stötfångaren för att komma åt den vägen. Undertill tog jag bort hasplåten för att komma åt där, blev lite skruvande från båda hållen då jag inte hade gjort det innan.
Den sitter med någon skruv så det är inte så avancerat monterat. Locket vill jag minnas bara sitter klickat fast i spolardelen.
Gäller också att kolla vilken typ av munstycke man har:
https://www.volvopartswebstore.com/show ... ct=1141131
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]