NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429725
Hej!

Har en V50 1,6d -07.
Bilen startar och går utan problem, plötsligt dör motorn medans man kör. Startar om och går på tomgång men dör när man trycker på gasen så det är bara bogsera hem den då batteriet dör efter allt för många omstarter.

Laddar om batteriet över natten och bilen startar igen som att det aldrig vart något problem och går som den ska. Varierar hur lång tid det går mellan gångerna den dör.

Har bytt bränslefilter, dieselpump, egr, luftmassemätare.

Har också haft lös och rengjort jordkablarna vid fjäderbenet.
Har även mätt spänningen på batteri och det är bra.

Någon som har något tips på vad det är som kan orsaka att motorn bara dör?
Kan partikelfiltret göra att bilen dör på det här viset?

Tacksam för hjälp och tips på vad som kan orsaka det här problemet
#1429989
Ta isär bränslefiltret du bytte och se om det finns alger i dieseln. De kan ta sig förbi filtret och sätta igen bränslesystemet
#1430117
Tack för svar. Ska pröva de och möjligtvis ta lös tanken också imorgon, låter som en vettig förklaring till varför bilen beter sig som den gör.

Kört en felsökning på verkstad men har inte bilen eller koderna här så kan återkomma med de imorgon då jag ska ta en titt på bränslefiltret och tanken.
#1430431
Kvällens update!

Såg inte illa ut i själva tanken. Men nedan ser ni bild från ”koppen” i tanken. Tänker att all skit har gjort att den fyller på den sakta men säkert men till slut inte hinner med och fylla upp för att pumpa dieseln vidare.
Skulle förklara varför den går tills ”koppen” är tom och dör och lyckas fylla upp precis så den klarar och gå på tomgången.
Medans batteri laddat upp har den fyllt upp den igen.
(Har hunnit åkt ur mer skit medans ”koppen” tömdes och öppnades)
4398DB59-6ABB-45C9-9198-71B6339BF13E.jpeg
4398DB59-6ABB-45C9-9198-71B6339BF13E.jpeg (221.89 KiB) Visad 1466 gånger
Blir och montera ihop imorgon som det ser ut. men undrar hur mycket som dragits vidare till bränslefiltret, blir och byte det efter tank och allt är monterat tillbaka.

Bara hålla tummarna det här är orsaken till problemet

Flik gärna in om det finns fler idéer

Fortsättning följer...
#1430455
Du har med stor sannolikhet kommit felet på spåret. Så där får det inte se ut! Kolla sugslangen för diesel så ser du att den har ett minimalt hål. mindre än barnens sugrör. Gör rent returslangen och matarslangen (det är egentligen rör under bilen) Skölj mot de frånkopplade tankanslutningarna för tanken och fånga det ursköljda i en burk så du ser om du fått skit i rören. Gärna vilket rör i så fall. Kolla så det inte rostat hål i rören någon stans. Har sett en bild på forumet där någon hade fått ett rosthål på ena röret vid rörfästet på torpedväggen. Du ser om det är söligt i dammet runt röret.

Var tusan kommer det svarta klägget in i systemet? är det returdiesel som samlas i koppen eller suger den därifrån till motorn? (sugslangen är den tunna)
Kan något passerat filtret och satt sig i spridarna? Bränsletrycksregulatorn?
#1434486
Update!

Fick hem bränslefiltret idag så skruvade lös det gamla. Skruvade bara lös toppen på bränslefiltret och tittade genom hålet på toppen och det såg helt igentäpt ut med samma som låg i koppen på tanken.

Tänkte, yes nu blir problemet löst med nya filtret på plats. Startade upp och körde en sväng utan problem. Plötsligt dör bilen igen!
Startar och den går på tomgången, så fort man ger gas så dör bilen. Kunde ha den på tomgång utan problem men vid gaspådrag dör den..

Börjar va tom på idéer vad som gör att den dör. Tänker om det är stopp nånstans så borde den inte gå på tomgången heller.

Någon som sitter på någon idé vad som kan va fel för jag har gått tom för idéer
#1434570
Tanken slog mig, men ska de ha kunnat passerat bränslefiltret?

Skulle spridarna va tätt borde den väl nästan inte alls gå? För när man startar och kör den medans den går så går den utan problem och känns pigg, sen dör den liksom bara av. Det märkliga är att den går på tomgången. Låt den stå över natten, för det är oftas det jag gjort då fungerar den igen tills den dör.

Finns det något vettigt medel och blanda i tanken som ska rensa och bränna bort skit?
Gissar att byta spridare inte är gratis?

Men som sagt är inte så många andra alternativ än ledningar och spridare känns det som

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]