NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425467
Hej
Jag har en V50 1,5 -10 som jag får in avgaslukt i kupen, och det är inte dieselvärmaren.
Jag har luktat runt motorn och det känns som det kan vara kring turbon, det är även lite sotigt, se bild.
Någon som vet vad felet är?
Mvh Josef
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (194.17 KiB) Visad 1893 gånger
#1425484
Anledning troligen igensatt partikelfilter orsakar ökat avgastryck i turbo och läcker ut avgaser via konan mellan turbo-partikelfilter och axelgenomföring till wastegateventil.Den sitter under oljetryckröret. Kan enkelt kollas - när motorn är kall, starta upp och spraya på såpvatten då ser du ev bubblor vid axelngenomföringen , om du ska kolla konan måste du släppa på värmeplåten. Obs att endast spruta på när turbon är kall.
#1425491
Tackar :-)
Så jag förstår, är det under bilen jag ska kolla det?
Kan det behövas göra en regenerering även fast bilen inte larmar om att det är dax för det?
Jag kollade även med DIVA och och den visar 23 hPa vid 2900 varv, om det är bra vet jag inte, se bild
Bilagor
IMG_0219.jpg
IMG_0219.jpg (406.52 KiB) Visad 1840 gånger
#1425508
Nej inte under bilen, under plåten som syns på bild. En av anledningarna att det börjar läka på vänstersida är att det inte finns packning/tätning där , endast koning som är hopdragen med konisk klamma , väldigt konstig konstruktion eftersom de använder packningar på de andra flat kopplingarna på avgassystemet.
#1425516
Om du kollar på min VIDA-bild ovan så har jag ganska lågt tryck i partikelfiltret så det borde inte vara stopp där, eller?
Ska jag bryta upp plåtarna och spruta på vattensåpa?
Om det läcker avgaser där tar jag bort turbon för att komma åt att täta då?
#1425520
Plåtarna sitter fast med ett antal skruvar , ganska lätt lossa dessa, jag tror att det är lättare att lossa partikelfiltret med plåtar vid tätning , då sitter turbons montage kan vara krånglig att komma åt och gå tungt i gängorna, dessutom så sitter den stadigt på plats när du ev gör någon form av tätinsats. Turbo-dpf kan du pina isär efter att släppt på alla bultar plus avgasklamman och täta utan att demontera mera.
#1425558
Svårt att avgöra om du har för högt tryck i ditt DPF bara genom att varva den stillaståendes utan belastning. Det du behöver göra är att ta upp grafen över trycket, varva ur bilen på t.ex. 3ans växel, kolla om ditt maxvärde var över 80 hPa. Om det är över 80 behöver du byta/rengöra filtret.
#1425664
FIXAT!!!
Jag la avgasbandage en sån här tjockar som jag haft till kröken på MC:n och så dränkte jag in den i avgaspasta, la den runt utblåset från turbon och satt tillbaka den koniska klammern.
Nu luktar det iaf inget, får hoppas att det håller.
Stort tack @Marnlasse för ditt tips :-)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (541.59 KiB) Visad 1795 gånger
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]