- mån 18 jan 2021, 17:32
#1424380
Det är dags att ersätta mitt bilbatteri som nu har tuffat på sen 2013/2014 cirka.
En kompis mätte upp det med en såndär batteritestare med display där man ställer in batteriets specifikationer.
Kapaciteten har sjunkit med 30%.
Jag märker ju självklart också att batteriet ger dåligt med ström. Kan inte stå still så länge med motorn avstängd innan larmet/tonen om energisparläge ljuder högt.
Bilen är även svårstartad ibland. PTC-elementet drar ordentligt med ström och det märks genom att all bilens belysning både inne och yttre sånt LCD-displayer flimmrar. Stänger jag av bilen så blir displayerna lite mer dimmade så att säga eftersom inte generatorn trycker på med ström.
Jag har ett Volvo original 60Ah och 590 EN.
Jag har aldrig kollat syranivåerna eller syrahalten i cellerna. Det finns ett lock så att man kommer åt att titta i cellerna men det finns någon klisterlapp som säger "do not open"
Det här ska vad jag vet inte vara ett underhållsfritt batteri då det finns ett lock för cellerna. De underhållsfria är ju förseglade så att säga.
Vad jag har sett så verkar det som om priserna är ungefär densamma på likvärdiga batterier med samma eller liknande kapacitet. Volvos batteri kostar cirka 1200kr.
Det är viktigt att det blir rätt dimensioner så att det passar i batterilådan samt med bygeln/fästet som finns.
Finns här något eller några tips på alternativa batterier som kan bli en uppgradering för ungefär samma pengar? Max 1500kr.
En kompis mätte upp det med en såndär batteritestare med display där man ställer in batteriets specifikationer.
Kapaciteten har sjunkit med 30%.
Jag märker ju självklart också att batteriet ger dåligt med ström. Kan inte stå still så länge med motorn avstängd innan larmet/tonen om energisparläge ljuder högt.
Bilen är även svårstartad ibland. PTC-elementet drar ordentligt med ström och det märks genom att all bilens belysning både inne och yttre sånt LCD-displayer flimmrar. Stänger jag av bilen så blir displayerna lite mer dimmade så att säga eftersom inte generatorn trycker på med ström.
Jag har ett Volvo original 60Ah och 590 EN.
Jag har aldrig kollat syranivåerna eller syrahalten i cellerna. Det finns ett lock så att man kommer åt att titta i cellerna men det finns någon klisterlapp som säger "do not open"
Det här ska vad jag vet inte vara ett underhållsfritt batteri då det finns ett lock för cellerna. De underhållsfria är ju förseglade så att säga.
Vad jag har sett så verkar det som om priserna är ungefär densamma på likvärdiga batterier med samma eller liknande kapacitet. Volvos batteri kostar cirka 1200kr.
Det är viktigt att det blir rätt dimensioner så att det passar i batterilådan samt med bygeln/fästet som finns.
Finns här något eller några tips på alternativa batterier som kan bli en uppgradering för ungefär samma pengar? Max 1500kr.
Volvo S40N 1.8 -06