NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#1424380
Det är dags att ersätta mitt bilbatteri som nu har tuffat på sen 2013/2014 cirka.
En kompis mätte upp det med en såndär batteritestare med display där man ställer in batteriets specifikationer.

Kapaciteten har sjunkit med 30%.
Jag märker ju självklart också att batteriet ger dåligt med ström. Kan inte stå still så länge med motorn avstängd innan larmet/tonen om energisparläge ljuder högt.

Bilen är även svårstartad ibland. PTC-elementet drar ordentligt med ström och det märks genom att all bilens belysning både inne och yttre sånt LCD-displayer flimmrar. Stänger jag av bilen så blir displayerna lite mer dimmade så att säga eftersom inte generatorn trycker på med ström.

Jag har ett Volvo original 60Ah och 590 EN.

Jag har aldrig kollat syranivåerna eller syrahalten i cellerna. Det finns ett lock så att man kommer åt att titta i cellerna men det finns någon klisterlapp som säger "do not open"

Det här ska vad jag vet inte vara ett underhållsfritt batteri då det finns ett lock för cellerna. De underhållsfria är ju förseglade så att säga.

Vad jag har sett så verkar det som om priserna är ungefär densamma på likvärdiga batterier med samma eller liknande kapacitet. Volvos batteri kostar cirka 1200kr.

Det är viktigt att det blir rätt dimensioner så att det passar i batterilådan samt med bygeln/fästet som finns.

Finns här något eller några tips på alternativa batterier som kan bli en uppgradering för ungefär samma pengar? Max 1500kr.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1424404
Banner batterier ska vara bra samt Varta. Tudor har jag haft å kan inte påstå att dom är speciellt långlivade. Originalbatterierna är faktiskt (tycker jag) förträffande nog riktigt bra :-D vet ej vem som gör Volvos batterier.
Biltema är väl inte ens värt å nämna :x har ett nu som sitter i min bil å det kommer att ge upp vilken dag som helst nu men vet ej hur gammalt det är heller.
Användarvisningsbild
av jensenystad
#1424484
Har inte heller någon input på andra märken? Tycker också att Volvo original fungerar bra. Fick byta batteri på min bil i December -20. Då hade original batteriet suttit i från 2009.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1424488
Okej, kanske kan fortsätta med samma "märke" då. När jag bytte batteri sist så byttes även generatorn då den var helt slut o luktade bränt tydligen. Tack för all feedback
av KalleJ
#1424502
Orfeous skrev:Okej, kanske kan fortsätta med samma "märke" då. När jag bytte batteri sist så byttes även generatorn då den var helt slut o luktade bränt tydligen. Tack för all feedback
Du borde få plats med 70Ah eller t.o.m 85Ah
http://vilketbatteri.se/volvo-s40-ii-20 ... batterier/

Lika bra att uppgradera till AGM batteri i samma veva. Större batteri och AGM gör mycket större skillnad än märke på batteriet.
Ut o kolla vad som får plats. :-D
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1482368
Jag har tittat på Bosch S5 008.
Det har samma storlek som jag har med standard H6
278x175x190mm så som jag har förstått det.

77Ah och 780CCA mot mitt nuvarande Volvo 60Ah 590EN
Finns ett AGM också Bosch S5 A08 med 70Ah och 760 CCA

Ett H7 får man plats med om man byter ut batteriklämman till den långa versionen och moddar batteriboxens frontparti. Då ryms Bosch S5 010/011

Priset blir större också 8-) :ninja:
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1482414
Förbenat, tydligen är det 278x175x175mm jag har.. man ska inte lita på vad som står på nätet gällande specifikationer.
Mycket är "US-spec"

Jag har lilla batterilådan så jag får inte in ett 278x175x190mm då 190mm är alldeles för högt. Det är ju nåt hittepå.
Frågan är om den större lådan passar eller.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]