NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424334
Hej köpte en v50 2011 d2 manuell vid års skiftet med ca 21700 mil som kopplingen har krånglat.
Har den som en pendlar bil så när jag skulle åka från Stockholm till Ängelholm 2021-01-010 började problemet i Jönköping bilen började hacka lite lätt.
svängde av och märkte att kopplingen var skumt.
Efter jag kopplat och växlat så kändes det normalt och jag fortsatte.
Senare märkte jag att kopplingen fastnade i botten men når med tårna att dra upp kopplingen igen.
under veckans gång märktes inge problem antar att det var för det var kortare resor.
2021 01 15 när jag skulle åka från Ängelholm till Stockholm kom problemet hela tiden hände säkert 20-30 ggr under resans gång och vid 3-4 tillfällen kopplades det inte ur och jag kunde inte växla.

Så kortfattat för dom som inte orkar läsa historien bakom
Kopplingen fastnar i botten desto längre tid jag inte använt den på ju mer i botten är den och ibland så den ej kopplar ur alls.
Uppkom alltså på motor väg efter ca 3 timmars körning utan användning av kopplingen.
Får pumpa kopplingen ca 3-7 ggr innan den känns som normal igen och då fjädrar den tillbaka utan att min fot drar tillbaka den.

Har kollat hydraloljan den är full och det är inget som läcker markant så det märks.
hydraloljan byttes 2018 så bör ju bytas
bromsar är hyfsat ny bytta så kanske verkstad eller person som bytt dom som bara luftat bromsar och en slaven?
Fler som haft samma problem?
Luft i systemet?
slavcylinder ?
huvudcylinder?
Nån fjäder vid pedalen?

Vad tror ni vad har ni erfarenhet av?

Tack på förhand
Med vänlig hälsning Johannes
#1424352
Fjädern kan du nog nästan utesluta. När min fjäder gick sönder ramlade pedalen bara ner typ 1-2cm och gjorde så farthållaren inte gick i, resten funkade som de skulle.
Men det kanske skiljer mellan lådor så jag ska inte svära i kyrkan på att det inte är den, men trycket i cylindern borde hålla upp pedalen nog.
#1424397
Låter precis som kopplingscylindern är på väg att ge upp. Har bara bytt på Fiesta.
Släppte subframen på växellådssidan och lät den hänga ner så mycket det gick.
Lossade lådan och drog isär så mycket det gick (7-8 cm)
Tvingade in en hand ock fick loss cylindern.
Det gick att göra på den bilen utan att ta bort växellådan tvärt emot vad de sade på verkstäderna och Ford.
Det kanske är lättare och mer genomtänkt på Volvo.

Cylindern till Forden kostade strax över 300:- och var av plast.
#1424426
Kopplingen är tyvärr en svag punkt på D2, på min fd V50 havererade den vid 6000 mil men det gick på garantin på den tiden.
#1425662
viking9000 skrev: mån 25 jan 2021, 20:20 Vid årskiftet köptes den
Hos en bilhandlare?

20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1990-932
Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]