NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423681
Volvo V50 2,0D, årsmodell 2007. Motorkod D4204T

Jag har nu under ett års tid skruvat på bilen och tänkte nu återuppta det igen efter några månades uppehåll.

Motorn övervarvades och värmenöp, så motor byttes. En begagnad från Bildelsbasen.
Efter motorbytet har turbon inte laddat som den ska.

Felkod P0299 (lågt laddtryck, turbo reglerventil).

Magnetventilerna (de bruna är utbytta), map-sensorn är utbytt, EGR ventilen är utbytt, partikelfiltret är nytt. Tryckgivaren till partikelfiltret, som sitter vid batteriet är också utbytt till en begagnad. Jag har köpt en vakumsug och testkört vacumslangarna, och spjället. Allt är helt.

Tidigare när jag kopplade upp bildatorn under körning så fick jag olika värden på ”önskat laddtryck” och ”verkligt laddtryck”. Verkligt laddtryck var felaktigt. Efter att bytt givaren på turbon så överensstämmer nu ”verkligt” och ”önskat” laddtryck. Men trots detta vill inte turbon gå in vid körning.

Är det någon som har några förslag på fortsatt felsökning? Bilen står i Luleå om någon vill ta en titt på den.
#1423936
Vid närmare eftertanke tycker jag du skall gå över samtliga slangar och slangklämmor på turbons trycksida.
Tror du har en liten spricka eller dåligt dragen slangklämma. kolla även efter oljesöl på intercoolern som kan tyda på att den läcker.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]