- lör 09 jan 2021, 11:06
#1422604
Hej!
Jag har en V50 Drive som haft problem med luft i bränslesystemet. Efter luftning har den startat, men problemen återkommer. Jag hade inne bilen för felsökning på verkstad och de rekommenderade byte av bränslefilter, men kunde inte garantera att det skulle lösa problemet.
Då bränslefiltret gått 5000 mil sedan förra bytet så köpte jag ett nytt fint från Bosch och bytte det, eftersom det verkar vara en vanlig orsak.
Nu visar det sig att jag fortfarande får in luft i systemet och försöker således sätta ihop en liten lista på felsökningsåtgärder. Som jag förstått det på mängder av andra trådar här på forumet så kan det vara flera olika orsaker.
1. Dåligt bränslefilter
Vet ej hur jag felsöker, men det är bytt till nytt.
2. EGR kan vara trasigt eller smutsigt
Det går ju skruva loss och titta hur det ser ut, men går del felsöka EGR utan att behöva lossa den?
3. Olja i luftmassemätaren
Jag har sett videos på hur man kan koppla in/ut mätaren för att se hur bilen går med/utan den inkopplad. Jag har dock svårt att se hur jag ska veta om den orsakar problemen.
4. Trasiga bränslespridare
Kan tydligen felsökas enligt följande metod som inte verkar helt konventionell:
5. Plastbitar i tanken
Oklart hur man kan felsöka det hemma utan att montera isär tanken.
6. Otäta anslutningar mellan bränslefilter, pumpar
Hur felsöker man anslutningarna och högtryckspumpen? Sprutar det olja och diesel är det ju uppenbart men tjyvdrag av luft kanske är svårare att upptäcka?
Många punkter. Nu till huvudfrågorna
I vilken ordning tycker ni man bör starta sin felsökning?
Hur kan man felsöka punkterna?
Jag har en V50 Drive som haft problem med luft i bränslesystemet. Efter luftning har den startat, men problemen återkommer. Jag hade inne bilen för felsökning på verkstad och de rekommenderade byte av bränslefilter, men kunde inte garantera att det skulle lösa problemet.
Då bränslefiltret gått 5000 mil sedan förra bytet så köpte jag ett nytt fint från Bosch och bytte det, eftersom det verkar vara en vanlig orsak.
Nu visar det sig att jag fortfarande får in luft i systemet och försöker således sätta ihop en liten lista på felsökningsåtgärder. Som jag förstått det på mängder av andra trådar här på forumet så kan det vara flera olika orsaker.
1. Dåligt bränslefilter
Vet ej hur jag felsöker, men det är bytt till nytt.
2. EGR kan vara trasigt eller smutsigt
Det går ju skruva loss och titta hur det ser ut, men går del felsöka EGR utan att behöva lossa den?
3. Olja i luftmassemätaren
Jag har sett videos på hur man kan koppla in/ut mätaren för att se hur bilen går med/utan den inkopplad. Jag har dock svårt att se hur jag ska veta om den orsakar problemen.
(för 740)
4. Trasiga bränslespridare
Kan tydligen felsökas enligt följande metod som inte verkar helt konventionell:
5. Plastbitar i tanken
Oklart hur man kan felsöka det hemma utan att montera isär tanken.
6. Otäta anslutningar mellan bränslefilter, pumpar
Hur felsöker man anslutningarna och högtryckspumpen? Sprutar det olja och diesel är det ju uppenbart men tjyvdrag av luft kanske är svårare att upptäcka?
Många punkter. Nu till huvudfrågorna
I vilken ordning tycker ni man bör starta sin felsökning?
Hur kan man felsöka punkterna?