NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1422604
Hej!

Jag har en V50 Drive som haft problem med luft i bränslesystemet. Efter luftning har den startat, men problemen återkommer. Jag hade inne bilen för felsökning på verkstad och de rekommenderade byte av bränslefilter, men kunde inte garantera att det skulle lösa problemet.

Då bränslefiltret gått 5000 mil sedan förra bytet så köpte jag ett nytt fint från Bosch och bytte det, eftersom det verkar vara en vanlig orsak.

Nu visar det sig att jag fortfarande får in luft i systemet och försöker således sätta ihop en liten lista på felsökningsåtgärder. Som jag förstått det på mängder av andra trådar här på forumet så kan det vara flera olika orsaker.

1. Dåligt bränslefilter

Vet ej hur jag felsöker, men det är bytt till nytt.



2. EGR kan vara trasigt eller smutsigt

Det går ju skruva loss och titta hur det ser ut, men går del felsöka EGR utan att behöva lossa den?



3. Olja i luftmassemätaren

Jag har sett videos på hur man kan koppla in/ut mätaren för att se hur bilen går med/utan den inkopplad. Jag har dock svårt att se hur jag ska veta om den orsakar problemen.

(för 740)

4. Trasiga bränslespridare

Kan tydligen felsökas enligt följande metod som inte verkar helt konventionell:



5. Plastbitar i tanken

Oklart hur man kan felsöka det hemma utan att montera isär tanken.

6. Otäta anslutningar mellan bränslefilter, pumpar

Hur felsöker man anslutningarna och högtryckspumpen? Sprutar det olja och diesel är det ju uppenbart men tjyvdrag av luft kanske är svårare att upptäcka?

Många punkter. Nu till huvudfrågorna

I vilken ordning tycker ni man bör starta sin felsökning?
Hur kan man felsöka punkterna?
#1422701
Om EGR är trasig så får du en felkod. Få saker verkar vara så noga övervakat.

Hur vet du att det läcker in luft? Bara för att den startar efter luftning betyder det inte att det var luft som fick den att stanna.
Nu har du inte beskrivit problemet som annat än att det kommer in luft, men om problemet är att den stannar ibland och startar efter luftning så skulle jag inte vänta en m inut innan jag beställde en ny bränsletrycksregulator på bränslepumpen och bytte.

Om det läcker in luft är det vanligt att det gör det när den står still också. Då är den även svårstartad på morgonen. Ofta kan du se att det "fuktar" runt läckaget. "kladdigt damm" runt bränsleledningar är ett typiskt. Kolla på de svarta järnrören på torpedväggen. Jag har sett en bild här på forumet där det rostat hål där.

Om bilen stannar under körning och du är SÄKER på att det är pga luft så bör det vara på sugsidan. (Före pumpen)

Lycka till!

Annars om den stannar sporadiskt så byt bränsletrycksregulatorn.
#1422798
Spandeek skrev:Tack för ditt svar!

Jag räknar med att det läcker in luft eftersom den går fint när jag kör, men lämnar jag den över natten (eller flera nätter) så måste jag lufta den för att få igång den.
Då skulle jag leta efter var det fuktar. Ser du rost på de svartmålade järnrören skulle jag vara extra noga där.
Har du kvar det gamla bränslefiltret skulle jag försöka tömma det i en burk och se vad som kommer ut.
Bryt och bänd i plastbränsleslangarna. Om något blivit hårt så byt det mot bränsleslang av gummi med slangklämmor i stället.

Tanken är tråkig att ta ner. Skall du titta in i den måste den ner helt. Det räcker inte att tippa den.
Kör tills den är så nära tom du vågar.
Lossa de två bränsleslangarna i framkant. Lossa fastsättningarna och det svåra, tankröret som sitter lite halvtrångt.
För att ta ur armaturen behöver du något som kan greppa om 20-25 cm. Jag använde en STOOOR polygrip.
#1422802
Ska göra en nogrann genomsökning efter ställen där det fuktar i väntan på att ODB2-läsaren ska komma. Jag hittar ingen säljare med bränsletrycksregulator i lager men det kommer väl in så småningom. Hur en sån del nu kan _råka_ vara slut på alla möjliga ställen :O
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]