NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Minna
#1422556
Volvo/ V50 1.8/P2/1.8/92.kW/04/2005/B4184S11

Hej!

Jag köpte en bil för två år sedan som först gick bra men sen hacka lite mellan 1:an och 2:an, när jag besikta den så gick den ej igenom pga för höga avgasvärden. Jag lämnade då in den på en verkstad och sen dess har den stått utan att någon gjort något mer än att byta tändstift och ge mig dessa felkoder:
2138 Körpedalsgivare 1/2 Orimligt förhållande
D900 Konfiguration Programmering felaktig

Är det någon som kan ge något bra förslag vad jag ska göra nu?
Är det någon idé att fortsätta försöka eller är det pengar i sjön?
Enligt verkstan verkar det vara för svårt iaf men jag vet inte ens om dom vet vad felet är...


Kan verkligen ingenting om bilar så jätte tacksam för alla svar





Felmeddelanden
2138 Körpedalslägesgivare 1/2 -Orimligt förhållande
D900 Konfiguration Programmering felaktig
Användarvisningsbild
av HCP
#1422724
Gaspedal eller kopplingspedal skulle jag gissa på.

Gaspedalen går att skruva lös och har lite elektronik i sig, en kontakt ansluter den.
Förmodligen har denna gått åt pipan så spolen (vilket jag förmodar det är i) ger helknasiga värden så den inte vet vart pedalen befinner sig, om du har halvgas eller ingen gas t.ex.

Första jag skulle göra va att ta lös kontaktstycket på pedalen och rengöra med elektronikspray och sätta dit och tillbaka ett par gånger om kontakterna ärgat, sen låta bilen stå utan ström en timme så den tappar minnet.

Sekundärt kolla på skroten efter en begagnad, brukar inte kosta mer än en påse bullar.

MEN, pedalgivaren kan även vara kopplingen. Den är lite busigare att byta.

D900 har jag aldrig sett, kan nog höra ihop med pedalen att den hittat ett knepigt fel.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1422828
D900 är troligtvis att någon har bytt ut en styrenhet och inte programmerat den mot bilen, blir felkod på det. Kan vara så att gasspjället blivit utbytt och inte programmerats in, i så fall hör dessa felkoder ihop.
av Okalettos
#1422835
Vet inte vad det är för verkstad du pratat med, men om man behöver 'programmera in något' eller behöver ny mjukvara så är det nog bara auktoriserade volvo-verkstäder som gäller, t ex Bilia.. Det behöver dock inte nödvändigtvis bli dyrt eftersom de har typ alla Volvo-resurser som kan behövas och torde vara extra vana vid just Volvo-bilars elektronik och eventuella mjukvarubehov.. Det gäller dock att ha lite tur och få en tekniker som är bra och snabb på att felsöka, men det gäller ju alla verkstäder ;)
Användarvisningsbild
av 3r1k
#1422971
ECM-D900 beror med all sannolikhet inte på att någon har bytt ut den styrenheten utan att programmera in den. Då om man bara byter ut den utan någon programmering kommer bilen inte starta då en del av startspärren är beroende av kodningen mellan den och bilens övriga system.

Vad den koden beror av har jag tyvärr inget bra svar på då jag inte har grävt in mig så mycket på hur programvaran i dessa fungerar. Dock kan det vara så att detta inte har något med felet att göra utan är isolerat från det större felet?

Att programmera in en ny hos Volvo är säkert möjligt men frågan är vad de kommer kosta? Men börja som övriga säger med att kolla gaspedalen och även kontaktstycket på ECM enheten. ECM enheten sitter på 1.8 modellen brevid batteriet innanför ett lock på vänster sida.
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]