NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusGen
#1422613
Jag köpte en V50 1.6d (2009) som hade gått ca 31800 mil vid köp augusti 2019 som nu i skrivande stund har rullat 33500 mil.
Har servat med olja och filter två gånger (en gång per år).

Har bytt glödstift och glödstiftsrelä. Detta kostade mig 400 kr men om man lämnar in den för detta går det förmodligen på mer än 8000 kr.

Har rengjort partikelfiltret. Fick ingen felkod men upptäckte att det började bli igensatt. Rengjorde med t-röd och vatten. Finns nu en snubbe på youtube som rengör filter vetenskapligt (och visar hur du gör det själv). Finns flera som rengjort partikelfilter med lysande resultat.

Har bytt kondensor och fyllt på med ny gas i A/Cn. Kostade totalt ca 1700 kr (hade kunnat vara billigare men jag behövde felsöka en del), hade gått på säkert 10 000 kr om jag hade lämnat in den för detta jobb. Kondensorn är en känd svag punkt på dessa bilar.

Har bytt ett sprucket expansionskärl. Kostade typ 280 kr, ett väldigt lätt jobb.

Har behövt torka flera liter vatten från golvet i bilen och åtgärda tilltäppt dränering för soltaket. Tog flera timmar plus ett dygn med två kupévärmare att lösa detta. Gratis.

Som du ser har det inte varit ett helt problemfritt bilägande, men samtidigt har bilen alltid varit körbar oavsett eventuellt fel. Jag tar den ofta på långa resor utan att "vara rädd" för att den ska gå sönder etc.
av Marnlasse
#1422622
intressant det där med rengöring av partikelfilter , hur gjorde du exakt ? Bara vatten och rödsprit? Hur? Jag har också problem med detta filter.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1422672
Det blev köp av bilen.
20210109_161701.jpg
20210109_161701.jpg (18.86 KiB) Visad 299 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Malmstroem
#1422674
Jag antar att du kommer att träffa grannen oftare i framtiden. ;-)

Bilar i den åldern och med de milen förutsätter mer eller mindre att du skruvar en del själv. Det kommer att finnas service och reparationsbehov. Kan du göra det själv får du troligtvis ett billigt bilägande. Måste du lämna in till verkstad för precis allt så kan det bli dyrt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1422676
Malmstroem skrev:Jag antar att du kommer att träffa grannen oftare i framtiden. ;-)

Bilar i den åldern och med de milen förutsätter mer eller mindre att du skruvar en del själv. Det kommer att finnas service och reparationsbehov. Kan du göra det själv får du troligtvis ett billigt bilägande. Måste du lämna in till verkstad för precis allt så kan det bli dyrt.
Upplyste henne om filter m.m. men hon hade nog redan bestämt sig. Inte ens när säljaren inte visste om filtret någon gång va bytt va hon fast besluten att hon skulle ha bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Lövet
#1422685
GLIZ skrev:Upplyste henne om filter m.m. men hon hade nog redan bestämt sig. Inte ens när säljaren inte visste om filtret någon gång va bytt va hon fast besluten att hon skulle ha bilen.
Det där finns rätt stor potential att det kommer bli problem i framtiden men nu har hon ju redan bestämt sig så låt henne glädjas av bilen ett tag. Vi kanske får anledning att återkomma till tråden ;-)
av klacken
#1422692
Svårt när bilfebern slår till men lite tur så går den problemfritt länge än😁 min har 350tkm på mätaren och rullar på bra ännu
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1422742
Lövet skrev:
GLIZ skrev:Upplyste henne om filter m.m. men hon hade nog redan bestämt sig. Inte ens när säljaren inte visste om filtret någon gång va bytt va hon fast besluten att hon skulle ha bilen.
Det där finns rätt stor potential att det kommer bli problem i framtiden men nu har hon ju redan bestämt sig så låt henne glädjas av bilen ett tag. Vi kanske får anledning att återkomma till tråden ;-)
Troligtvis men vi får hoppas att vi slipper denna tråden.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]