- lör 09 jan 2021, 11:55
#1422613
Jag köpte en V50 1.6d (2009) som hade gått ca 31800 mil vid köp augusti 2019 som nu i skrivande stund har rullat 33500 mil.
Har servat med olja och filter två gånger (en gång per år).
Har bytt glödstift och glödstiftsrelä. Detta kostade mig 400 kr men om man lämnar in den för detta går det förmodligen på mer än 8000 kr.
Har rengjort partikelfiltret. Fick ingen felkod men upptäckte att det började bli igensatt. Rengjorde med t-röd och vatten. Finns nu en snubbe på youtube som rengör filter vetenskapligt (och visar hur du gör det själv). Finns flera som rengjort partikelfilter med lysande resultat.
Har bytt kondensor och fyllt på med ny gas i A/Cn. Kostade totalt ca 1700 kr (hade kunnat vara billigare men jag behövde felsöka en del), hade gått på säkert 10 000 kr om jag hade lämnat in den för detta jobb. Kondensorn är en känd svag punkt på dessa bilar.
Har bytt ett sprucket expansionskärl. Kostade typ 280 kr, ett väldigt lätt jobb.
Har behövt torka flera liter vatten från golvet i bilen och åtgärda tilltäppt dränering för soltaket. Tog flera timmar plus ett dygn med två kupévärmare att lösa detta. Gratis.
Som du ser har det inte varit ett helt problemfritt bilägande, men samtidigt har bilen alltid varit körbar oavsett eventuellt fel. Jag tar den ofta på långa resor utan att "vara rädd" för att den ska gå sönder etc.
Har servat med olja och filter två gånger (en gång per år).
Har bytt glödstift och glödstiftsrelä. Detta kostade mig 400 kr men om man lämnar in den för detta går det förmodligen på mer än 8000 kr.
Har rengjort partikelfiltret. Fick ingen felkod men upptäckte att det började bli igensatt. Rengjorde med t-röd och vatten. Finns nu en snubbe på youtube som rengör filter vetenskapligt (och visar hur du gör det själv). Finns flera som rengjort partikelfilter med lysande resultat.
Har bytt kondensor och fyllt på med ny gas i A/Cn. Kostade totalt ca 1700 kr (hade kunnat vara billigare men jag behövde felsöka en del), hade gått på säkert 10 000 kr om jag hade lämnat in den för detta jobb. Kondensorn är en känd svag punkt på dessa bilar.
Har bytt ett sprucket expansionskärl. Kostade typ 280 kr, ett väldigt lätt jobb.
Har behövt torka flera liter vatten från golvet i bilen och åtgärda tilltäppt dränering för soltaket. Tog flera timmar plus ett dygn med två kupévärmare att lösa detta. Gratis.
Som du ser har det inte varit ett helt problemfritt bilägande, men samtidigt har bilen alltid varit körbar oavsett eventuellt fel. Jag tar den ofta på långa resor utan att "vara rädd" för att den ska gå sönder etc.