av ojl82 - ons 06 jan 2021, 17:42
- ons 06 jan 2021, 17:42
#1422138
Hej bilkännare!
Vi fick ärva en Volvo V50 2,4 liter årsmodell 2005 som gått nätta 28500 mil. Bilen har skänkt oss mycket glädje, men nu senast även mycken sorg. Av någon anledning läcker det, eller trycks ur, kylarvätska. Ungefär 0,7 liter på 30 mil.
Problemen började i somras då vi servade bilen och mekanikern upptäckte att det var hål i expansionskärlet, varför det byttes. Då började det försvinna kylarvätska.
Vi har haft bilen på tre verkstäder, och de har gjort följande åtgärder:
* provtryckt systemet två gånger - resultat: inget läckage identifierat.
* bytt locket till expansionskärlet - resultat: inget märkbart.
* bytt termostat - resultat: inget egentligen.
Igår identifierade jag medan bilen var igång att det trycks ur vatten från (vad jag tror är) en liten överflödsslang som går från expansionskärlet till kylaren. Men vattnet trycks från kylaren och upp tillbaka i expansionskärlet - och när vattnet går den vägen läcker det i kopplingen. Se bild nedan.
Jag har haft e-postkontakt med verkstaden som bytte termostaten, och de trodde det kunde vara topplockspackningen som var dålig, och att det antagligen blir övertryck i kylsystemet som gör att kylarvätskan trycks ur. Mekanikern föreslog att vi skulle köpa Orion 202 kylartätning. Vi har ingen lust att lämna en gammal bil till verkstad för att byta en topplockspackning som kanske är dålig. Därför vill jag rådfråga er här.
Är det troligt att det är topplockspackningen? Kan det vara något annat fel som gör att bilen trycker ur sig kylarvätska, t.ex. skit i kylaren eller systemet, som gör att det blir högre tryck?
Med vänliga hälsningar
Olov
Vi fick ärva en Volvo V50 2,4 liter årsmodell 2005 som gått nätta 28500 mil. Bilen har skänkt oss mycket glädje, men nu senast även mycken sorg. Av någon anledning läcker det, eller trycks ur, kylarvätska. Ungefär 0,7 liter på 30 mil.
Problemen började i somras då vi servade bilen och mekanikern upptäckte att det var hål i expansionskärlet, varför det byttes. Då började det försvinna kylarvätska.
Vi har haft bilen på tre verkstäder, och de har gjort följande åtgärder:
* provtryckt systemet två gånger - resultat: inget läckage identifierat.
* bytt locket till expansionskärlet - resultat: inget märkbart.
* bytt termostat - resultat: inget egentligen.
Igår identifierade jag medan bilen var igång att det trycks ur vatten från (vad jag tror är) en liten överflödsslang som går från expansionskärlet till kylaren. Men vattnet trycks från kylaren och upp tillbaka i expansionskärlet - och när vattnet går den vägen läcker det i kopplingen. Se bild nedan.
Jag har haft e-postkontakt med verkstaden som bytte termostaten, och de trodde det kunde vara topplockspackningen som var dålig, och att det antagligen blir övertryck i kylsystemet som gör att kylarvätskan trycks ur. Mekanikern föreslog att vi skulle köpa Orion 202 kylartätning. Vi har ingen lust att lämna en gammal bil till verkstad för att byta en topplockspackning som kanske är dålig. Därför vill jag rådfråga er här.
Är det troligt att det är topplockspackningen? Kan det vara något annat fel som gör att bilen trycker ur sig kylarvätska, t.ex. skit i kylaren eller systemet, som gör att det blir högre tryck?
Med vänliga hälsningar
Olov