NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1422364
Hej igen. Jag har nu inspekterat slangen och kopplingen igen. Det är inget synligt fel på varken slang eller koppling. Jag misstänker att jag kan ha varit för snabb vid min okulärbesiktning häromkvällen. Klart är att den har tryckt ur sig kylarvätska. Det var en pöl med kylarvätska nedanför slangen på bilden, och det var kylarvätska vid slangen och kopplingen. Det kan ju iof ha kommit från locket och runnit ned och över slangen och kopplingen.

Jag har kontaktat några verkstäder för att få pris på kontroll av koldioxid i kylsystemet. Jag har också frågat angående spolning av kylsystemet. Skulle det inte, åtminstone i teorin, vara så att ett övertryck i systemet kommer av att det är trångt och sitter igen nånstans?
#1422597
Hej. Bilen är väl egentligen inte redo för skroten, förutsatt att den inte går sönder ytterligare pga den misstänkt dåliga topplockspackningen. Den är fin i lacken och välservad, och många slitagedelar är utbytta.

Tack för alla tips och idéer. Vi har som sagt skickat runt till några verkstäder hur vi kan gå vidare. Vi ska också höra oss för med bilhandlare om vi kan få något i inbyte vid köp av bil.

Jag återkopplar och berättar hur det går.

Med vänliga hälsningar
Olov
#1422605
Går motorn som den ska? Finns det några indikationer på att topplockspackningen skulle vara trasig?
Hur mycket fyller du i kärlet (till vilken nivå)?

Punkt ett måste vara att se efter var det trycks ut kylvätska, vid slangen eller locket. Det måste gå att avgöra eftersom du ser en pöl.
När det är klargjort kan man gå vidare med spekulationer.
#1422864
Hej. Motorn går som den ska. Vi märker då iaf inget missljud eller konstiga beteenden. Tidigare i höstas var det vid ett tillfälle att den inte gick på alla cylindrar när vi startade. Men efter omstart gick den på alla. Det har inte hänt igen. Vid ett tillfälle nu i vinter på en långkörning svajade tempmätaren, men det berodde på att den tryckt ur sig kylarvatten, så att nivån blev låg och det blev luft i systemet. Vet inte om det förvärrat eller skadat motorn på något vis.

I övrigt så verkar det främst vara vid långkörning som problemet uppstår (mer än 10 mil, uppåt 30 mil). På 30 mil trycker den ur sig sig 0,7 liter. Körde till jobbet häromdagen, ca 1 mil enkelväg, och kontrollerade noga kylvätskenivån innan och efter - och den var oförändrad. Det var ej heller några synliga tecken på kylarvätska i motorrummet.

Jag fyller på kylarvätska inom max och min markeringen på kärlet.

Angående var den trycker ur sig kylarvatten, så kan det som jag skrev ovan, vara så att jag var för snabb i min bedömning av slangen på bilden ovan. Efter att ha skruvat bort slangen och kontrollerat expansionskärlet så kan jag inte se några synliga skador eller tecken på läckage. Möjligen är det så att den tryckt ur sig via locket och att det runnit/sprutat ned vid slangen - det såg precis ut som det droppade från slangen. Och det var en pöl under.

Det som talar mot ett läckage i form av en läckande koppling, slang, kylare är att bilen provtryckts två gånger, utan att trycket minskat. Det som talar för topplockspackningen - utifrån vad som sagts i denna tråd, och vad jag läst i andra trådar - är väl att det inte verkar läcka på kortare sträckor, och att det luktar avgaser i expansionskärlet (åtminstone luktar det annorlunda än i kylarvätskeflaskan).

Jag tänkte att nästa steg kan vara att låta en verkstad kolla CO2 i expansionskärlet.

Vi kan inte särkilt mycket om bilar, så vi är mycket tacksam för råd och tips. Finns det andra möjliga orsaker till problemet, tar vi tacksamt emot.

Med vänliga hälsningar
Olov
#1422914
När fyller du på kylarvätska. Fyller du på till max när den är kall så är det stor risk att det trycker ut vätska när det blir varmt. Vad är det för motor bensin diesel? Bränsledriven värmare? Vid dålig topppackning blir oljan ofta, men inte alltid grå av vatten (kolla oljestickan) och mycket vit oljeklegg på insidan av oljelocket
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]