NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1422138
Hej bilkännare!

Vi fick ärva en Volvo V50 2,4 liter årsmodell 2005 som gått nätta 28500 mil. Bilen har skänkt oss mycket glädje, men nu senast även mycken sorg. Av någon anledning läcker det, eller trycks ur, kylarvätska. Ungefär 0,7 liter på 30 mil.

Problemen började i somras då vi servade bilen och mekanikern upptäckte att det var hål i expansionskärlet, varför det byttes. Då började det försvinna kylarvätska.

Vi har haft bilen på tre verkstäder, och de har gjort följande åtgärder:

* provtryckt systemet två gånger - resultat: inget läckage identifierat.
* bytt locket till expansionskärlet - resultat: inget märkbart.
* bytt termostat - resultat: inget egentligen.

Igår identifierade jag medan bilen var igång att det trycks ur vatten från (vad jag tror är) en liten överflödsslang som går från expansionskärlet till kylaren. Men vattnet trycks från kylaren och upp tillbaka i expansionskärlet - och när vattnet går den vägen läcker det i kopplingen. Se bild nedan.

Jag har haft e-postkontakt med verkstaden som bytte termostaten, och de trodde det kunde vara topplockspackningen som var dålig, och att det antagligen blir övertryck i kylsystemet som gör att kylarvätskan trycks ur. Mekanikern föreslog att vi skulle köpa Orion 202 kylartätning. Vi har ingen lust att lämna en gammal bil till verkstad för att byta en topplockspackning som kanske är dålig. Därför vill jag rådfråga er här.

Är det troligt att det är topplockspackningen? Kan det vara något annat fel som gör att bilen trycker ur sig kylarvätska, t.ex. skit i kylaren eller systemet, som gör att det blir högre tryck?

Med vänliga hälsningar
Olov
IMG_0985.jpg
#1422173
Kylarcement är NO NO!! kanske fungerar för stunden men risken finns att det sätter igen kylarkanaler istället.
Så det läcker alltså vatten där du ringt in på bilden? Har du provat att dra åt slangklämman? Alternativ lossa den å kolla så inte att någon har dragit den för hårt å spräckt plasten. Men annars är det fullt normalt att det ska strömma vatten ut från den slangen in i expansionskärlet :-)
#1422197
Hej. Tack för svar. Jag har förstått att det inte är ett bra alternativ med kylarcement. Jag tänkte det kanske var något annat medel, eftersom jag fick tipset av en bilmekaniker. Ja precis, det trycker ut där jag ringat in. Jag har inte gjort mer än inspekterat och med handen kontrollerat att den sitter fast än så länge. Ska skruva bort och kolla imorgon. Jag tycker de borde ha kollat slangarna när jag haft den på verkstaden. Borde det inte ha läckt/minskat i tryck när de trycksatte systemet på verkstaden? Jag tänker om det av någon anledning blir högre tryck i systemet så att den svagaste länken brister så att säga... Jag har läst en massa trådar här om topplockspackningar och kompression som läcker ut i kylarsystemet och ger högre tryck. Men som du märker är jag ingen hejjare på hur det fungerar.
#1422235
Inte säkert att dom har kollat just den :-) Ibland är det inte alltid att man ser allt på trycktestaren, sen kan det spela roll också med temperaturen dvs varm/kallmotor. om du öppnar locket till expansionskärlet å luktar, känner du en doft av avgaser så ja då har blockpackningen gått.
#1422257
Min åsikt är att det inte skall rinna ut där det är inringat när det trycker ut. Locket skall vara anpassat så det "öppnar" vid för högt övertryck.
Är volymen på kylvattnet under max med kall motor?
I så fall tag loss slangen och inspektera anslutningen på kärlet. Misstänker att du har en skada där.

Om du konstaterar att topplockspackningen är gången så skulle jag inte vara rädd för att prova något mirakelmedel. Bilen är mindre värd än ett motorbyte så förlusten är minimal.
Välj då ett medel för topp-packning eller liknande.

Ex. https://oljedroppen.se/produkt/steel-se ... spackning/
#1422274
Hej igen.

Efter att ha tagit bort och undersökt slangen och kopplingen vid expansionskärlet, tror jag mig kunna konstatera att allt ser ut som det ska.

Dessvärre luktar det avgaser när jag skruvar av locket till expansionskärlet. Eller såhär: det luktar vad jag tror är avgaser, det luktar iaf annorlunda än när jag luktar ner i flaskan med kylarvätska. Återigen tycker jag att det är konstigt att två verkstäder, med vad jag får förmoda utbildade mekaniker, missat att lukta ned i expansionskärlet.

Frågan är hur jag går vidare. Finns det ytterligare sätt att kontrollera ifall det är topplockspackningen, eller kan jag utifrån lukttestet sluta mig till att det är topplockspackningen som är trasig?

Lämna in på verkstad för att byta packning är vad jag förstår väldigt dyrt, och därför inte ett alternativ. Att byta packning själv antar jag är ett ännu mer orimligt alternativ, eftersom jag knappt kan något om bilar. Återstår då "mirakelmedel", men vad jag förstår så har jag en för och en emot sådana tilltag här i tråden. Det finns väl ingen, varken privatperson eller bilhandlare som vill köpa eller byta in en gammal volvo med trasig topplockspackning?

Finns det andra idéer om vad jag kan ta mig till?

Med vänliga hälsningar
Olov
#1422318
Kolla en gång till, där du har ringat in ska det vara något läckage. Det ska vara ett visst övertryck i systemet för att höja kokpunkten på kylarvätskan. Är topplockspackningen sönder så kan det bli för högt tryck i expantionskärlet så att vätska trycks ut, men det ska i så fall ske genom locket och inte i en slangkoppling.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]