NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredricson
#1421323
Hej,

Jag har en C70 T5 (2006) där jag nu är inne på min andra vinter där batteriet laddas ur. Under vår och sommarhalvår fungerar bilen utmärkt. Men så snart det blir lite fuktigt ute känner man att stödladdning behöver ske någon gång i veckan.

Jag har haft inne bilen hos Volvo för felsökning, men deras dator kan inte se att något är fel. Generator byttes förra våren, men problemet fortsatte. Inga lampor vad jag kan se står på efter avstängning. Däremot kan jag märka att backsensorerna ballar ur när det blir lite fuktigt; de tjuter hela tiden även om det är "fritt fram". Är det någon som vet om det kan finnas en koppling mellan tjuvström och backsensorer? Eller om det finns andra gamla spöken på dessa modeller? Läst något om att larmet kan spöka?
av mange240
#1421348
Fredricson skrev: lör 02 jan 2021, 14:53 Hej,

Jag har en C70 T5 (2006) där jag nu är inne på min andra vinter där batteriet laddas ur. Under vår och sommarhalvår fungerar bilen utmärkt. Men så snart det blir lite fuktigt ute känner man att stödladdning behöver ske någon gång i veckan.

Jag har haft inne bilen hos Volvo för felsökning, men deras dator kan inte se att något är fel. Generator byttes förra våren, men problemet fortsatte. Inga lampor vad jag kan se står på efter avstängning. Däremot kan jag märka att backsensorerna ballar ur när det blir lite fuktigt; de tjuter hela tiden även om det är "fritt fram". Är det någon som vet om det kan finnas en koppling mellan tjuvström och backsensorer? Eller om det finns andra gamla spöken på dessa modeller? Läst något om att larmet kan spöka?
Hur mår batteriet?
av Fredricson
#1421677
Batteriet är ca 10 månader gammalt, så i min mening är det rätt fräscht? Bytte batteri två gånger under vintern förra året. Nu står den på laddning med recond. Men jag kan se att den tappar styrka efter användning. Möjligt att detta behöver en uppdatering, men det känns som att det är något annat underliggande som drar ström.
Användarvisningsbild
av 3r1k
#1422042
Ja det är inte normalt att den laddar ur på någon vecka, normal viloström när bilen står stilla ska vara 20-30 mA. Såldes bör den ladda ur efter sisådär 100-150 dagar.

Har du mätt upp vad viloströmmen är när bilen har stått stilla ett tag? Kom ihåg att det tar cirka 5min innan bilen går ner i viloläge. En billig multimeter för 120kr från Biltema duger gott.

Skulle vara intressant att veta vad verkstaden har gjort för "felsökning", troligtvis har de inte mätt någon viloström utan bara bytt delar som de tyvärr allt för ofta gör... Enligt min mening en väldigt kostsam och ineffektiv metod som nu inte verkar ha varit till någon nytta. Högst troligt har de bara kopplad upp bilen till Vida och inte hittat några felkoder vilket inte är så konstigt då det inte finns några sådana för tjuvström eller batteriet i allmänhet.
av Fredricson
#1422230
Ok, tack det tipset om mätningen av viloströmmen ska jag ta med mig och testa. Generatorn byttes efter att bilen helt och hållet stängde ned sig själv, så den var nödvändig :) Som jag förstod det gjorde Volvo bara en uppkoppling mot bilen som du beskriver och därmed inte hittade några felkoder enligt din teori.

Då blir nästa steg att införskaffa en multimeter på Biltema och läsa på hur mätningen går tillväga. Tack för input! :) (återkommer med resultat av denna felsökning)
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]