NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marnlasse
#1418312
Hej!
Jag önskar hjälp på något som stör mig väldigt mycket som jag gärna vill fixa.
Problemet är att bromspedalen är för nära gaspedalen (när man har stora skor typ arbetsskor trycker man oftast på 2 pedaler samtidigt) , går det att justera bromspedalen mer till vänster på nåt sätt?

Tittar man på pedalerna så ser man att avståndet mellan koppling/broms är mycket större.
Avstånd mellan gaspedal - bromspedal 50mm
Avstånd mellan bromspedal - kopplingspedal 100mm
Jag tycker att det inte ser normalt ut .
Finns det något att göra åt saken?
av kvillebäck
#1418318
Njae.... Du får nog sätta vinkelslipen i bromspedalen och skära av högerkanten.
Är du svetskunnig kan du nog svetsa fast den avskurna biten på vänstersidan av pedalen.

Tar du ner pedalstället är det nog inte många minuter hos en bysmed. Kanske du kan komma över ett pedalställ på skroten. Är nog ingen efterfrågad reservdel.
Användarvisningsbild
av HCP
#1418366
Följer med intresse, allrahelst på vintern blir de ofta burnout-körning (gas+broms) med vinterdojjorna :-D
av kvillebäck
#1418758
Ja. Kopplingen sköts med vänsterfoten och gas/broms sköts med höger utan att släppa hälen från golvet som jag uppfattat det. Detta för att det skall gå snabbare att byta. kan säkert finnas fler anledningar
av kvillebäck
#1418766
Ja. Kopplingen sköts med vänsterfoten och gas/broms sköts med höger utan att släppa hälen från golvet som jag uppfattat det. Detta för att det skall gå snabbare att byta. kan säkert finnas fler anledningar
av kvillebäck
#1418810
Hmmm, Du har nog rätt att det inte är så vanligt. Gör man en bildsök på google så är nog 14 av 15 med lika avständ.
Kollar man på bildelsbasen så är de flesta pedalställ utan gaspedal då denna verkar monteras separat. Den första som dök upp med v50-utförande var Fiat Ducato. Mercedes A-class är nästa med tre pedaler, men samtliga med jämna avstånd.
Går över för att kolla KVD då de brukar ha bra bilder men icke. Pedalerna syns inte på någon bild. Trots bilder på förarplatsen så är pedalerna i mörker.
Googlar i stället gaspedal, och får några träffar och man kan se anonymiserade pedaler varav några är placerade som V50. Men de flesta är symmetriskt placerade.

Jag tror att det är en del som har det så fast man inte tänker på det innan det blir FÖR tätt mellan pedalerna.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]