NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1416947
Den närmast gasspjället (fronten av bilen) är till för variabelt inloppsrör som det heter på volvospråk.
Den bakre är till Virvellspjället

båda dessa funktioner som dom styr sitter i insugsgrenröret :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1417008
Både ja och nej. Båda dessa styr lite hur luften cirkulerar runt inne i huset efter att det passerat gasspjället. Kommer inte ihåg men tror att dom har som funktion att påverka motorstyrkan samt avgashalterna.
Har du felkod på Gasspjället eller?
av Okalettos
#1417015
Yes, dessa felkoder (och motorn går då i felsäkert läge) efter att jag bytte till vinterdäck lustigt nog..
ECM-0607 Engine Control Module (ECM) internal fault
ECM-2110 Throttle Valve faulty signal
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
#1417021
Efter radering av felkoderna kan den gå felfritt, som mest 1mil vid ett tillfälle.. Sen kommer felkoderna och motorn går in i felsäkert läge..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1417022
Har du kollat kontakterna för styrenhet ECM samt gasspjäll? Felkoderna sätts vid kontaktresistans, oxidation eller glappkontakt. samt skadad gasspjällenhet eller skadad ECM.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1417024
VIKTIGT!! Gör bilen strömlös innan du plockar av kontakt stycket för ECM!!! annars finns risk att man bränner den.
av Okalettos
#1417025
Kontakten för gasspjället ser kliniskt ren och torr ut.. Ecm- och cem-kontakterna har jag inte förmått kika på än..
Klaffen i gasspjället rör sig fint tycker jag när jag provat med fingret..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1417057
Okej kolla ECM då, felkoden tyder som jag skrev tidigare på kontakter eller defekta ECM, samt gasspjäll. Hade Spjällskivan rört sig märkligt eller inte fungerat borde du få en annan felkod på orimligt värde eller nått :-)

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]