NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415219
Behöver lite råd med felsökning på tillsatsvärmare. Vid kall motor startar värmaren inte, felmeddelande "låg batterinivå". När jag kollar med diagnosverktyget får jag upp följande data (kall motor, 4gradC):

batterispänning 12.3V
SOC 96%
CPM spänning 4.3V
CPM min batterispänning 11.3V

Min slutsats är att batteriet är OK, varför larmar tillsatsvärmaren för låg batterispänning? Spänningsfall mellan batteri och värmare, men isåfall var?

Till saken hör också att batteriet byttes för ca ett år sedan utan att nollställa batterisensorn, dvs batterisensorn tror att batteriet är lika gammalt som bilen, dvs snart 10år. Ingen aning om det kan spöka...
#1415819
Nu har jag bytt batteri mot ett nytt 80Ah AGM batteri. Jag har också kollat kontaktstycket för värmaren, det ser fint ut.

Värmaren vägrar starta, både med och utan motorn igång. När jag försöker trycka igång värmaren tänds "på" i displayen och blinkar 2ggr, sedan går det tillbaka till ”av”. Nu när det är nollgradigt ute och jag startar bilen på morgonen och eftermiddagen får jag ett felmeddelande "låg batterispänning"....

När bilen kom hem efter 8mils landsvägskörning och parkering i ca 90min fick jag följande värden (motor avstängt):

batterispänning 12.58V
SoC 84%
CPM försöjningsspänning 4.3V

Jag har sedan kollat batterispänningen i kontaktstycket, verkar inte vara spänningsfall där. Däremot fick jag följande felkoder efter att jag hade tagit sär kontaktstycket:

CPM-2308 internt fel
CPM-3702 försörjningsspänning för låg

Jag har nollat båda felkoder. När jag startar motorn och låter den gå på tomgång får jag följande värden:

batterispänning 13.3V
CEM - begärd laddspänning 13.3V
CPM försörjningsspänning 4.3V

Var skall jag fortsätta felsöka? Bilen fungerar mkt bra i övrigt.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]