NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415927
Jag har försökt att starta värmaren med diagnosverktyget, men lyckas inte. Har (igen) kollat spänningen i kontaktstycket (pin A1 - A2) - hittar inget fel. Har bytt säkring . Värmaren vägrar starta och fortsätter att sätta felkoder:

CPM 2308 ”internt fel”
CPM 3702 ”försörjningsspänning för låg”
#1416188
Jo, vet inte varför spänningen var 13.3V, CEM hade inte heller begärt mer av generatorn. Annars brukar den ladda bra, och CEM verkar begära en rimlig laddspänning. Men även med motorn igång och 14V startar inte värmaren. Enl VIDA är försörjningsspänningen 4.3V. Vet någon vad det avser? Försörjning till styrenheten? Jag hittade ingen pin i kontaktstycket som skall ha 4.3V heller...

Jag undrar om felkoderna sattes när jag delade på kontaktstycket. Har hursomhelst raderat de, värmaren startar fortfarande inte.
#1423399
ESCH skrev:Testade nu när bilen har stått ett dygn efter 7mils landsvägskörning. Inga felkoder whatsoever. Värmaren startar inte pga "låg batterinivå".

Batterispänning 12.5V, SoC 87%. Är detta rimligt?
Hittade du felet, var det styrenheten?
Jag har exakt samma felkoder mm.
#1466661
ESCH skrev:Ursäkta alldeles för sent svar - jag har kommit fram till att problemet är elektroniken i värmaren, finns en del information om dåliga lödningar på kretskortet. Skall plocka isär värmaren så småningom...
Mxbike skrev:
ESCH skrev:Testade nu när bilen har stått ett dygn efter 7mils landsvägskörning. Inga felkoder whatsoever. Värmaren startar inte pga "låg batterinivå".

Batterispänning 12.5V, SoC 87%. Är detta rimligt?
Hittade du felet, var det styrenheten?
Jag har exakt samma felkoder mm.
Jag har också samma fel, har någon av er två löst det?

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]