NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1422440
Svarar till mig själv här, men det kanske hjälper någon i framtiden.

Som sagt så kom problemet tillbaka efter jag tankat etanol. Vid varje kallstart sjönk varvtalet i botten och motorn dog. Varje gång jag tryckte ned gasen blev effekten den motsatta och motorn la av.

Prövade mig fram och det ”bästa” sättet var att frikoppla och när nyckeln vreds om trycka gasen i botten. Då gick varvtalet i taket för att sedan sjunka (gaspedalen var ju nedtryckt). Det tog 10-15 minuter varje gång innan jag lyckades hitta ett läge på gaspedalen då jag kunde lägga i en växel och köra motorn varm. När motorn väl var varm fungerade bilen bra, nästan som normalt.

När tanken var tom tankade jag bensin och VOILÁ - problemet försvann! Har inte haft ett enda motorstopp på två veckor och hoppas det håller i sig.

Nu svor jag över mitt lokala Mekonomen tidigare, så jag får krypa till korset och delvis ta tillbaka det. Det var trots allt de som gav mig tipset.
#1422687
Något fel har du tydligen fortfarande, bilen ska ju gå på E85. Antingen är det något som hindrar att den kan adaptera till annat bränsle, t.ex. dålig termostat. Eller igensatta spridare som inte klarar den högre mängden soppa på E85, men går OK på bensin eftersom de inte behöver spruta in lika mycket bränsle då. Jag kör en S40 2.0f och den går lite bättre på E85 än på bensin.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]