NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ari66
#1411555
Har en V50 -04 5 cylindriga.
Den betedde sig konstigt först. Svårstartad. När den väl startade så tog det typ 1 minut innan den reagerade på gasen.
Den har felkod Cem-3A04
För hög spänning bränslepump.
Jag har kollat byglingen under där styrenheten satt original. Den är ok och kontakt.
Den startar inte alls längre. Tänder till direkt. Men ej nåt mer sen. Vad kan det vara för fel? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1411775
Gogglar man på felkoden så finns ett servicemeddelande från Volvo att det är fel på PEM och att utbyte gäller.
Men du skriver att: "Jag har kollat byglingen under där styrenheten satt original. Den är ok och kontakt". Jag förstår inte.
av Ari66
#1411918
Original så sitter ju styrenheten till bränslepumpen framför höger bakhjul.
Men det blev en aktion på det och då byggdes det om. Man flyttade in styrenheten och la den under baksätet på vänster sida. Och kontakten som satt till styrenheten byglades med 2 kablar och tejpades igen. Där kan det bli okontakt.
Men på den här var det alltså inget fel på byglingen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1411930
Ok jag fattar.
Men det verkar som det är bränslebrist, finns det bränsletryck? Bränsletrycket går att kolla med en billig OBD läsare eller med en manometer man ansluter till fuel-railen.
Tippar att PEM(styrenhet bränslepump) eller att bränslepumpen är paj.

Spänning till bränslepumpen finns bara ett antal sekunder efter att startnyckeln vridits till läge II. Kör man startmotorn ligger spänningen på (läge III). Startar däremot motorn ligger spänningen på hela tiden.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]