- tis 27 okt 2020, 19:39
#1409498
Henlo! Har lite strul med min bil som jag inte riktigt blir klok på.
Symtom :
Sjukt trött från ingenstans när jag körde från jobbet. Inget felmeddelande, ingen motorlampa. Helt ok efter omstart när jag var klar i stallet.
Går någon vecka, trött igen. Denna gång med infomeddelande "Försämrad motorprestanda". Ingen motorlampa.
Testar att plugga i felkodsläsare ändå, inget lagrat.
Håller på till och från. Men för det mesta okej. Får råd om att det kan vara pga partikelfiltret då jag i princip alltid kör korta sträckor.
Kör en längre sträcka för att få upp tempen och bilen klagar inte.
Blir mer och mer trött. Testar att köra på 3000 varv i ca 20 minuter för att forcera regenerering.
Stänger av och startar om och kör mot motorvägen igen. Då tänds motorlampan.
Köper partikelfiltertengöring och häller i full tank. Forcerar igen för att det verkligen ska kicka in.
Åker förbi polaren med felkodsläsaren och får upp följande felkoder:
P2598 - Turbocharger boost control position sensor A performance - stuck low.
P0045 - Turbocharger/supercharger Boost control A circuit/open.
Exet säger laddluftventil.
Och jag försöker desperat hitta följande:
1. VAR FAN SITTER DEN?!
2. Kan det verkligen vara denna? https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 4-493034sv
Jag har googlat mig blind och jag hittar inte svaren jag så desperat söker.
Så länge jag hittar den och köper en ny är det inga roplems att byta för min del men det är ju jävligt svårt att byta ut något man inte vet var det sitter eller hur det ser ut...
Snälla hjälp ett smått förvirrat fruntimmer som just nu vill köpa Audi igen.
Symtom :
Sjukt trött från ingenstans när jag körde från jobbet. Inget felmeddelande, ingen motorlampa. Helt ok efter omstart när jag var klar i stallet.
Går någon vecka, trött igen. Denna gång med infomeddelande "Försämrad motorprestanda". Ingen motorlampa.
Testar att plugga i felkodsläsare ändå, inget lagrat.
Håller på till och från. Men för det mesta okej. Får råd om att det kan vara pga partikelfiltret då jag i princip alltid kör korta sträckor.
Kör en längre sträcka för att få upp tempen och bilen klagar inte.
Blir mer och mer trött. Testar att köra på 3000 varv i ca 20 minuter för att forcera regenerering.
Stänger av och startar om och kör mot motorvägen igen. Då tänds motorlampan.
Köper partikelfiltertengöring och häller i full tank. Forcerar igen för att det verkligen ska kicka in.
Åker förbi polaren med felkodsläsaren och får upp följande felkoder:
P2598 - Turbocharger boost control position sensor A performance - stuck low.
P0045 - Turbocharger/supercharger Boost control A circuit/open.
Exet säger laddluftventil.
Och jag försöker desperat hitta följande:
1. VAR FAN SITTER DEN?!
2. Kan det verkligen vara denna? https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 4-493034sv
Jag har googlat mig blind och jag hittar inte svaren jag så desperat söker.
Så länge jag hittar den och köper en ny är det inga roplems att byta för min del men det är ju jävligt svårt att byta ut något man inte vet var det sitter eller hur det ser ut...
Snälla hjälp ett smått förvirrat fruntimmer som just nu vill köpa Audi igen.