NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1409498
Henlo! Har lite strul med min bil som jag inte riktigt blir klok på.

Symtom :
Sjukt trött från ingenstans när jag körde från jobbet. Inget felmeddelande, ingen motorlampa. Helt ok efter omstart när jag var klar i stallet.
Går någon vecka, trött igen. Denna gång med infomeddelande "Försämrad motorprestanda". Ingen motorlampa.
Testar att plugga i felkodsläsare ändå, inget lagrat.
Håller på till och från. Men för det mesta okej. Får råd om att det kan vara pga partikelfiltret då jag i princip alltid kör korta sträckor.
Kör en längre sträcka för att få upp tempen och bilen klagar inte.
Blir mer och mer trött. Testar att köra på 3000 varv i ca 20 minuter för att forcera regenerering.
Stänger av och startar om och kör mot motorvägen igen. Då tänds motorlampan.
Köper partikelfiltertengöring och häller i full tank. Forcerar igen för att det verkligen ska kicka in.
Åker förbi polaren med felkodsläsaren och får upp följande felkoder:

P2598 - Turbocharger boost control position sensor A performance - stuck low.
P0045 - Turbocharger/supercharger Boost control A circuit/open.


Exet säger laddluftventil.
Och jag försöker desperat hitta följande:
1. VAR FAN SITTER DEN?!
2. Kan det verkligen vara denna? https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 4-493034sv

Jag har googlat mig blind och jag hittar inte svaren jag så desperat söker.
Så länge jag hittar den och köper en ny är det inga roplems att byta för min del men det är ju jävligt svårt att byta ut något man inte vet var det sitter eller hur det ser ut...
Snälla hjälp ett smått förvirrat fruntimmer som just nu vill köpa Audi igen.
#1409507
Prova att byta laddtrycksgivaren. Enligt vida så är den sista felkoden på den troligtvis defekt givare eller signalledning kortsluten till jord.
första felkoden låter som att det kan vara givaren som läser av impellerns läge/position/anfallsvinkel i turbon.

original art.nr 31216185 för laddtrycksgivaren.

Ser iaf ut att vara rätt till den du länka, dock är ju namnet väldigt missvisande då det inte är en ventil utan en givare. Hör med Volvo vad dom ska ha för en sådan givare först, alternativt skroten :-D
#1409515
Kolla denna länken https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=42711940 på första bilden så ser du röret den sitter på, allra längst till vänster har du ett litet hål och i det hålet sitter den :-D Vet inte exakt vart detta rör sitter men om du kan följa röret som går till gasspjället bak på motorn följ det så borde du hitta rätt :-)
#1409632
För mig hade kablarna till den vibrerat av inuti höljet.
Den sitter på passagerarsidan av bilen. Öppna huven och ställ dig vid skärmen så sitter den framför dig med en torx har jag för mig. Går rakt in i röret och mäter laddtrycket i röret. Gör den inte sitt jobb så slår inte magnetventilen till och släpper vakum till VNT. Detta är som att köra utan turbo.

https://www.reservdelar24.se/suche.html ... ycksgivare

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]