NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408957
Har rejäla problem med min servostyrning sen jag o en kompis bytte främre länkarmarna.
Servopumpen ger ett högrekventljud och ett litet svagt vinande då man belastar pumpen men inte vid stillastående.
Styrningen känns supersuperlätt lite då o då. Den är aldrig fast så som den var förr.. nästan lite åt det tröjare hållet och man hade lite motstånd. Nu kan jag snurra med fingrarna på ratten. Ratten snurrar sällan tillbaka av sig själv så som den gjorde förr om man svängde. Ratten liksom stannar i samma svängande läge. Det är som om man styr omkring i luft ibland.

Expansionskärlet har jag kontrollerat. Oljenivån är mellan Min och Max. Det kan jag se bakom strålkastarhuset om man lyser med en lampa. Jag trodde först att det var slut men. så var det inte.

Det jag har upptäckt är att locket sitter åt väldigt hårt så att man måste ha en polygrip för att få loss. Det har liksom sugits fast. Dessutom är det olja på ovansidan locket. Det finns ett mikroskopiskt hål i mitten av locket i loggan/symbolen som en ratt. Oljan kommer ut där. Varför då? Jag torkar torrt och sen så är det en tunn film av olja där ovanpå locket igen.

Det är så svårt att beskriva känslan. Bilen är väldigt obehaglig på vägen att köra. Vinglig och det känns som att bilen styr i sidled av sig själv trots att ratten är still. Och att styrningen är väldigt känslig ibland. Folk vänder sig ofta om och tittar på mig om de legat bakom för att de tror jag är full eller nånting då bilen inte går att köra rakt. Jag liksom vandrar på min körbana i stan t.ex.

Det klonkar och låter i gupp och styrningen känns inte bra om man kör i stan på såna där fyrkantiga stenar som brukar vara.. Fjädrar och stötdämpare är ganska nyligen bytta och detta ljud var redan innan. Hjulinställning har gjorts. Var likadant innan.

Antingen har något hänt med servopumpen eller styrväxeln? Styrservopumpen byttes för ett par år sedan då min tidigare bara gav upp en vacker dag.

Nånting har hänt då undre länkarmarna byttes efteråt. Jag körde ju runt utan en hjulinställning litegrann. Det var ju inte supermycket som hjulen stod fel. Men då jag svängde åt endera håll så svängde det väldigt mycket. Så misstänkt är ju att jag därmed har haft sönder nånting som gör att trycket i pumpen är sisådär.

Jag tycker ju att om pumpen skulle vara dålig så borde det ju gå trögt men nu går det ju istället superlätt :)

Måste jag byte servopump så blir det att uppdatera till den nya versionen som inte har något expansionskärl. Men då måste jag även göra kabelstamsmodifieringen också där man klipper befintliga kablar och drar nytt. Men det är en liten mekkigt process som dessutom kräver uppdatering av mjukvaran.

Utan att veta så misstänker jag att krängningshämmarstagen är dålig/a fram. Därav klonkandet och instabiliteten på vägen. Men jag vet inte om även det kan påverka själva styrningen i ratten och servopumpen? Kanske är krängningshämmaren är av? På mina föräldrars V60 CC 2018 så hade deras krängningshämmare gått av. Fabrikationsfel. Då betedde sig bilen lika ostadigt på vägen som min. Att bilen liksom svängde av sig själv. Jag trodde först att det var en spårig väg men icket.

Känner inte att jag vill lämna in bilen på verkstad för felsökning då det troligtvis blir dyrt med felsökningskostnad. Jag vill givetvis prova så mycket som möjligt själv först innan jag hissar vit flagg och ger upp.
#1408971
Orfeous skrev: lör 24 okt 2020, 21:55 Har rejäla problem med min servostyrning sen jag o en kompis bytte främre länkarmarna.
Servopumpen ger ett högrekventljud och ett litet svagt vinande då man belastar pumpen men inte vid stillastående.
Styrningen känns supersuperlätt lite då o då. Den är aldrig fast så som den var förr.. nästan lite åt det tröjare hållet och man hade lite motstånd. Nu kan jag snurra med fingrarna på ratten. Ratten snurrar sällan tillbaka av sig själv så som den gjorde förr om man svängde. Ratten liksom stannar i samma svängande läge. Det är som om man styr omkring i luft ibland.

Expansionskärlet har jag kontrollerat. Oljenivån är mellan Min och Max. Det kan jag se bakom strålkastarhuset om man lyser med en lampa. Jag trodde först att det var slut men. så var det inte.

Det jag har upptäckt är att locket sitter åt väldigt hårt så att man måste ha en polygrip för att få loss. Det har liksom sugits fast. Dessutom är det olja på ovansidan locket. Det finns ett mikroskopiskt hål i mitten av locket i loggan/symbolen som en ratt. Oljan kommer ut där. Varför då? Jag torkar torrt och sen så är det en tunn film av olja där ovanpå locket igen.

Det är så svårt att beskriva känslan. Bilen är väldigt obehaglig på vägen att köra. Vinglig och det känns som att bilen styr i sidled av sig själv trots att ratten är still. Och att styrningen är väldigt känslig ibland. Folk vänder sig ofta om och tittar på mig om de legat bakom för att de tror jag är full eller nånting då bilen inte går att köra rakt. Jag liksom vandrar på min körbana i stan t.ex.

Det klonkar och låter i gupp och styrningen känns inte bra om man kör i stan på såna där fyrkantiga stenar som brukar vara.. Fjädrar och stötdämpare är ganska nyligen bytta och detta ljud var redan innan. Hjulinställning har gjorts. Var likadant innan.

Antingen har något hänt med servopumpen eller styrväxeln? Styrservopumpen byttes för ett par år sedan då min tidigare bara gav upp en vacker dag.

Nånting har hänt då undre länkarmarna byttes efteråt. Jag körde ju runt utan en hjulinställning litegrann. Det var ju inte supermycket som hjulen stod fel. Men då jag svängde åt endera håll så svängde det väldigt mycket. Så misstänkt är ju att jag därmed har haft sönder nånting som gör att trycket i pumpen är sisådär.

Jag tycker ju att om pumpen skulle vara dålig så borde det ju gå trögt men nu går det ju istället superlätt :)

Måste jag byte servopump så blir det att uppdatera till den nya versionen som inte har något expansionskärl. Men då måste jag även göra kabelstamsmodifieringen också där man klipper befintliga kablar och drar nytt. Men det är en liten mekkigt process som dessutom kräver uppdatering av mjukvaran.

Utan att veta så misstänker jag att krängningshämmarstagen är dålig/a fram. Därav klonkandet och instabiliteten på vägen. Men jag vet inte om även det kan påverka själva styrningen i ratten och servopumpen? Kanske är krängningshämmaren är av? På mina föräldrars V60 CC 2018 så hade deras krängningshämmare gått av. Fabrikationsfel. Då betedde sig bilen lika ostadigt på vägen som min. Att bilen liksom svängde av sig själv. Jag trodde först att det var en spårig väg men icket.

Känner inte att jag vill lämna in bilen på verkstad för felsökning då det troligtvis blir dyrt med felsökningskostnad. Jag vill givetvis prova så mycket som möjligt själv först innan jag hissar vit flagg och ger upp.
Lite konstigt, man gör ju inte direkt något våld på styrväxeln vid länkarmsbyte. Du är väl helt säker, 100%, på att du fått rätt länkarmar för det verkar lite som du fått fel på castervinkeln? Alltså att hjulet har hamnat lite längre fram än det skall och då förlorar man den upprätande effekten som gör att man kan släppa ratten och den går tillbaks. Den blir också djävligt nervös i styrningen och man måste hålla i ratten och styra för att bilen inte skall "orma" sig fram. Lite som en rallybil.
#1408976
Fick ju papper/protokoll med alla värden före och efter hjulinställningen från däckverkastaden som bytte mina fjädrar o fjäderben pga fjädern väster sida gick av och det var läckage i fjäderbenet höger sida.

Länkarmarna är från vparts. De ska passa min modell. De såg visuellt likadana ut som originalet. Men vad vet jag.

Det var ju jag och en kompis som bytte och ingen verkstad. Jag förutsätter ju att det är rätt när det står att det passar mitt chassinummer och årsmodell samt även då deras kundtjänst säger att det ska passa. Finns ju bara två modeller. En med 21mm och en med 18mm styrled eller vad det kallas. Det är ju 18mm som jag har.

Förstår inte vad som hänt med pumpen och varför olja trycks ur locket. Det är ju ingen stor mängd men det blir liksom oljefukt där. Som jag förstått är det ett hål som gör att systemet luftar sig själv. På undersidan locket är det ju flera lite större hål runt om. Att locket sitter åt som bara den känns ju som att det tyder på att något är på tok.
#1408983
Orfeous skrev: lör 24 okt 2020, 22:53 Fick ju papper/protokoll med alla värden före och efter hjulinställningen från däckverkastaden som bytte mina fjädrar o fjäderben pga fjädern väster sida gick av och det var läckage i fjäderbenet höger sida.

Länkarmarna är från vparts. De ska passa min modell. De såg visuellt likadana ut som originalet. Men vad vet jag.

Det var ju jag och en kompis som bytte och ingen verkstad. Jag förutsätter ju att det är rätt när det står att det passar mitt chassinummer och årsmodell samt även då deras kundtjänst säger att det ska passa. Finns ju bara två modeller. En med 21mm och en med 18mm styrled eller vad det kallas. Det är ju 18mm som jag har.

Förstår inte vad som hänt med pumpen och varför olja trycks ur locket. Det är ju ingen stor mängd men det blir liksom oljefukt där. Som jag förstått är det ett hål som gör att systemet luftar sig själv. På undersidan locket är det ju flera lite större hål runt om. Att locket sitter åt som bara den känns ju som att det tyder på att något är på tok.
Det händer ju att det kan komma luft i systemet som skall ut men det skall ju inte göra att locket fastnar. Och varför skulle det kommit in luft liksom?

Det man gör för att få ur luften är att helst lyfta framhjulen och svänga sakta från stopp till stopp "en massa gånger" samtidigt som man kollar nivån i servon så den inte sjunker så djupt att pumpen suger luft. Men har du kört med den ett tag så skulle den ju ha luftats vid det här laget. I övrigt... nej, vet inte.

Någon annan?
#1408986
Önskar att någon med lite kunskap kunde prova så att den förstod känslan hur det känns. Det är ju inte konstant samma känsla utan det är ju olika nästan hrla tiden. Håller jag ratten still så kan ju bilen svänga lite av sig självt.

Jag har inte haft bägge hjulen i luften och svängt åt bägge hållen fullt. Jag har haft dem på marken och testat. Det är ju som inget motstånd i ratten. Hjulen följer ju med trots att det känns som att styra luft eller gröt. Men upplever att jag kan få svänga mer och att det kanske händer mindre med svängen ibland.

Ljudet som låter från pumpen är ju inte det ljud som kan höras på olika videos där pumpen viner och skriker. Här är det mer ett högfrekvent pip/tjut som blir då jag svänger men är tyst då man står still med ratten.

Undrar om locket är defekt på något vis?

V70 har ju haft problem med sitt lock vet jag.
#1408987
Har du kollat toe-inställningen efter att du monterade nya länkarmar? De behöver bara vara någon tiondels millimeter längre för att du ska få toe-out och då blir köregenskaperna konstiga.
Är bultarna till länkarmsbussningarna ordentligt åtdragna? Inget bra med glapp där, kommer att få toe att vandra in och ut..
Testa tejp-tricket halvvägs ner på den här sidan, det avslöjar om det är något skumt med toe så däcken slits på kanterna.. viewtopic.php?f=22&t=155254&p=1385660
#1408991
Ja, jag har kontrollerat nivån. Den ligger mellan Min och Max. Plockat loss strålkastaren och lyst med en lampa. Det är enda sättet att se nivån. Kollar man i behållaren ser det tomt ut men utseendet/konstruktionen gör att det ser ut så.

Misstänker ju att man plockade bort expansionskärlet och det på utbytespumpen eftersom det varit problem. För att kunna se nivån på den nya är lite trixigare. Då måste plasten till hjulhuset bort.

Det är mycket möjligt att det suger in luft nånstans för att sedan trycka ut olja. Fattar inte att det trycks ut olja överhuvudtaget. Hade ju fattat om det varit en toppfylld behållare men nu är det inte så. Eller är det så att det blir något övertryck i systemet som gör att nivån ökar?
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]