NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424376
Locket har jag nu bytt från en bättre begagnad S60 2015 har jag för mig det var. Samma artikelnummer. Ska hålla koll om det trycker ut olja ur locket framöver. Ingen skillnad i styrkänslsan. Det är väldigt intermittent det där.
Ibland är det som att styra runt i bomull med ett lillfinger och ibland normaltrögt så som jag haft i alla år och ibland något mellanting.
Känslan är att någonting sitter löst. Däcken svänger av sig själv fast jag kör rakt fram. Väldigt obehagligt. Men det är inte alltid utan bara ibland. Jag måste fortsätta att undersöka detta. Hoppas de kan hitta något löst eller glappt på besiktningen. Så man vet. Jag ska be dem kolla extra noga.
#1426256
Du skriver "däcken svänger av sig själv". Har du kollat upp hjullagren? Lyft framvagnen, lägg ett par fingrar på fjädern och snurra hjulet, du märker tydligt om det "surrar" eller vibrerar i fjädern. Gör en koll bak också samtidigt tillsammans med bussningarna i bakvagnen. Vid något med hjullagren fram brukar det kännas som om något plötsligt trycker bilen åt sidan och man blir tvungen att ratta emot lite. Blir värre vid ojämnheter i vägbanan, vid blåst eller när man kör om en tradare och kommer upp jämsides med hytten.

Har inte meckat med elektriska pumpar och vet inte vad de kan ställa till med t.ex. vid glappkontakt o.s.v. men kolla upp lagren, jag hade precis den känslan som jag beskrivit och letade länge efter dåliga bussningar innan jag hittade det dåliga lagret eftersom det vanliga lagrertjutet inte hördes vid körning.
#1426301
Jag är mycket tveksam till detta. Hjullagren är ganska nyligen bytta fram. Symptom uppstod efter bytet av länkarmar. Stagen är också bytta fram och bak.

Jag tror det har o göra med styrservon.
Eftersom ratten går både supermegalätt och normaltungt omvartannat. Lite som att styra omkring i luft eller styra på is. Eller att ha däcken i luften utan motståndet. Efter att ha låtit bilen stå still på tomgång så kan normaltrögheten vara återställd igen och jag slipper den där supermegalätta känslan.

Orkar inte spekulera mer i detta nu utan jag tänker jag får be besiktningspersonen kolla lite extra noga i både fram- och bakvagn.

Kanske byter jag styrservopumpen för 2a gången. Kanske är det luft. Men det borde ju vara borta kan jag tycka. Nu med det nya locket hat jag inte längre någon olja som trycks ur locket.
Däremot hörs ett pys när jag skruvar upp det.

Har försökt att hitta instruktioner kring luftning med det står ingenstans om locket ska vara av eller på. Bara att man ska vrida ratten till ändlägena sakta ett par gånger.
#1426321
Detta fenomen var inte ovanligt när jag jobbade med hydraulik. Luft som du var inne på kan orsaka fenomenet men styrservon luftar du ju genom att vrida ratten till ändlägena och det misstänker jag att du gjort.
Ibland justerade man trycket med en överströmningsventil. Brukade vara en skruv med en mutter på så den gick att låsa när rätt tryck uppnåddes.

Glappiga styrleder skall kunna åstadkomma detta. (inte egen erfarenhet)

här är en bild hur du justerar på en Ford.... Behöver inte vara någon likhet med din bil men lite teori kan vara användbart

https://www.fordf150.net/forums/viewtopic.php?t=48848
#1427291
Svårt att förklara känslan. Eller de olika känslorna som känns. Det är ju olika hela tiden. Plötsligt får ju bilen för sig att styra åt höger trots att ratten är rakt fram. Osv. Önskar bara att jag kunde hitta felet.

Den luftning jag gjort då har locket varit på. Både med motorn igång och avstängd. I VIDA och Haynes står det inget om att locket ska vara av eller på. Förstår inte hur det skulle kunna vara luft då det inte vart öppet nånstans.

Styrstag/styrleder är ju en möjlighet. Men då borde det ju vara fel konstant vilket det inte är.
Kanske är det länkarmarna/bussningarna inte bra trots att de var nya? Det vet jag inget om.

Framvagnsinställning har ju gjorts dessutom.
#1427922
Vad som får mig att tro att det är luft är för att styrningen aldrig gått trögt om servostyrningen skulle vara icke i funktion samt att styrningens känsla återgår till normal känsla när man står still på tomgång eller stängt av bilen och låter bilen vara avstängd en stund sen starta igen. Som om oljan på nåt vis skulle ha runnit tillbaka eller att elektroniken nollställt sig på nåt vis.
Finns det då en luftficka tänker jag så kan ju hjulen få för sig att inte ha någon kontroll eftersom det inte finns något tryck i styrväxeln. Vilket också känslan är. Det är som om trycket försvinner.
Det var lite därför som jag tänkte att det kanske hade med locket att göra och att det tryckte ur olja förut med det gamla.
#1427967
Har du haft problemet med olika däck? Prova släppa ur 0,3 kg ur varje framdäck och testa. Har själv fått en bil körbar igen efter denna enkla lösning.

Efter att ha bytt bussningar i framvagnen på en bil blev den helt omöjlig. Nästan som om den ville kasta ut chauffören. Extremt känslig för vita linjer, spårig vägbana.

Detta förklarades på däckfirman att däcken slitits efter den gamla felaktiga hjulinställningen och nu fått felaktig anläggning mot vägbanan. (själv lite tveksam till detta)

Då jag snittar under 30 mil /år så har jag inte brytt mig om detta på denna bil ännu.
#1428384
Nej, inga problem med däcken. Kör med 3kilo runt om enligt däckföretagets rekommendationer för min bil och mina däck sommar som vinter.
Haft detta i 12års tid. Så det beror inte på trycket.
Ja, nåt har ju hänt. Länkarmarna var ju det vi bytte. Sen efter det har bilen aldrig varit sig lik trots två framvagnsinställningar.

Jag bara gissar vad som är tokigt.. jag vet inte och jag kan ju inte kolla heller. Besiktningsgubben får kolla som sagt.

Men jag är fortfarande inne på att det är nåt med styrservopumpen eller luft. Allt blir ju "bra" efter att man stått still med bilen utan att röra ratten. Är ju ett högfrekvent vinande ljud dessutom när man belastar styrservopumpen genom att svänga stillastående. Whiiiiiiiiiiiii :)

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]