- lör 24 okt 2020, 16:36
#1408899
Hej alla!
Igår rullade allt på som vanligt men efter att ha tagit ner farten inför en rondell var det dags att växla ner och får då plötsligt inte i någon växel alls. Var bara gå åt sidan. Koppling kändes normal men ingen växel gick att få i (manuell låda). Stängde av motorn och kunde då få i ettan som jag testade och med växeln i testade att köra startmotorn varpå växelväljaren gick till neutral direkt (växeln kastades ur kan man väl säga). Kunde sen få i ettan när motorn nu var igång och kunde ta mig iväg MEN nu beter sig bilen som om jag slirar på kopplingen. Kunde växla upp till tvåan och trean men hela tiden beter sig bilen som om jag skulle ta tryckt ner kopplingen allt mer desto mer jag gasar. Släpper jag efter på gasen en del återfick den mer normal kraft (effekten som att slira rejält på kopplingen minskade). Eftersom det var 2+1väg ville jag komma undan till en ficka ca 400m längre fram för bärgning därifrån. Mot slutet av denna sträcka blir det allt mer av "kopplingsslirandet" även vid lägre gaspådrag och väl framme på fickan är all framdrivning helt borta. Jag kan lätt lägga i alla växlar (även back) utan att något händer och då heller inga missljud på något sätt.
Precis i början vid rondellen, när jag kunde växla igen, fanns vissa missljud som några dunkande/hackande ljud som jag nog skulle säga kom från framvagnen/underifrån. Ljuden var bara under de första kanske 30-40m.
Jag tänker allt från drivknut, drivaxel till i värsta fall växellåda. Men kan man få i växlar i en paj växellåda? Nån som med min utläggning om händelsen kan tänka ut vad det mest lutar mot för fel?
Igår rullade allt på som vanligt men efter att ha tagit ner farten inför en rondell var det dags att växla ner och får då plötsligt inte i någon växel alls. Var bara gå åt sidan. Koppling kändes normal men ingen växel gick att få i (manuell låda). Stängde av motorn och kunde då få i ettan som jag testade och med växeln i testade att köra startmotorn varpå växelväljaren gick till neutral direkt (växeln kastades ur kan man väl säga). Kunde sen få i ettan när motorn nu var igång och kunde ta mig iväg MEN nu beter sig bilen som om jag slirar på kopplingen. Kunde växla upp till tvåan och trean men hela tiden beter sig bilen som om jag skulle ta tryckt ner kopplingen allt mer desto mer jag gasar. Släpper jag efter på gasen en del återfick den mer normal kraft (effekten som att slira rejält på kopplingen minskade). Eftersom det var 2+1väg ville jag komma undan till en ficka ca 400m längre fram för bärgning därifrån. Mot slutet av denna sträcka blir det allt mer av "kopplingsslirandet" även vid lägre gaspådrag och väl framme på fickan är all framdrivning helt borta. Jag kan lätt lägga i alla växlar (även back) utan att något händer och då heller inga missljud på något sätt.
Precis i början vid rondellen, när jag kunde växla igen, fanns vissa missljud som några dunkande/hackande ljud som jag nog skulle säga kom från framvagnen/underifrån. Ljuden var bara under de första kanske 30-40m.
Jag tänker allt från drivknut, drivaxel till i värsta fall växellåda. Men kan man få i växlar i en paj växellåda? Nån som med min utläggning om händelsen kan tänka ut vad det mest lutar mot för fel?