NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyA1
#1408899
Hej alla!
Igår rullade allt på som vanligt men efter att ha tagit ner farten inför en rondell var det dags att växla ner och får då plötsligt inte i någon växel alls. Var bara gå åt sidan. Koppling kändes normal men ingen växel gick att få i (manuell låda). Stängde av motorn och kunde då få i ettan som jag testade och med växeln i testade att köra startmotorn varpå växelväljaren gick till neutral direkt (växeln kastades ur kan man väl säga). Kunde sen få i ettan när motorn nu var igång och kunde ta mig iväg MEN nu beter sig bilen som om jag slirar på kopplingen. Kunde växla upp till tvåan och trean men hela tiden beter sig bilen som om jag skulle ta tryckt ner kopplingen allt mer desto mer jag gasar. Släpper jag efter på gasen en del återfick den mer normal kraft (effekten som att slira rejält på kopplingen minskade). Eftersom det var 2+1väg ville jag komma undan till en ficka ca 400m längre fram för bärgning därifrån. Mot slutet av denna sträcka blir det allt mer av "kopplingsslirandet" även vid lägre gaspådrag och väl framme på fickan är all framdrivning helt borta. Jag kan lätt lägga i alla växlar (även back) utan att något händer och då heller inga missljud på något sätt.
Precis i början vid rondellen, när jag kunde växla igen, fanns vissa missljud som några dunkande/hackande ljud som jag nog skulle säga kom från framvagnen/underifrån. Ljuden var bara under de första kanske 30-40m.

Jag tänker allt från drivknut, drivaxel till i värsta fall växellåda. Men kan man få i växlar i en paj växellåda? Nån som med min utläggning om händelsen kan tänka ut vad det mest lutar mot för fel?
#1408902
I drivknut, drivaxel och växellåda finns väl inget som skulle funka "till hälften" eller slira. Kopplingen? Du har inte märkt något ovanligt på t.ex. fyran det sista för det beter sig ju som en utsliten kopplingslamell och det kan ju komma väldigt plötsligt. Förutom oljudet då kanske. Skall säga att jag vet inte huruvida V50 har dubbelmassesvänghjul eller hur det beter sig när det havererar.
#1408904
Rotekopp skrev:I drivknut, drivaxel och växellåda finns väl inget som skulle funka "till hälften" eller slira. Kopplingen? Du har inte märkt något ovanligt på t.ex. fyran det sista för det beter sig ju som en utsliten kopplingslamell och det kan ju komma väldigt plötsligt. Förutom oljudet då kanske. Skall säga att jag vet inte huruvida V50 har dubbelmassesvänghjul eller hur det beter sig när det havererar.
Inget att anmärka på innan alls. Jag vet inte riktigt hur en drivknut beter sig om den plötsligt skulle ge upp, men tänkte om den ändå ganska plötsligt börjar ge upp och att det därför blir sakta allt svårare att driva bilen framåt. Samtidigt var ju det första som hände att ingen växel gick att få i, och det sänker väl möjligheten för att det skulle vara just drivknut/axel.
Om det är kopplingslamell, kan man då växla med motorn igång 1-2-3-4-5 eller back utan att det skulle låta/märkas något alls från växellådan?
#1408908
Nej, det brukar vara svårt att få i växel då. Själv drivknuten är en helt mekanisk CV-joint så där blir det ju ett ordentligt haveri om den skulle ramla isär däremot om splinesen på drivaxel skulle slira så försvinner ju drivningen. Men varför skulle det hända? Är det en tävlingsbil? Där händer det ju då och då men annars har jag inte hört om någon som råkat ut för det förutom med de första XC70-modellerna där bakhjulsdriften försvann. När det händer låter det ju riktigt illa den första biten innan den slitits helt rund förstås.
#1408911
Det är fruns - allt annat än tävlingsbil - så nej det är inte frågan om en tävlingsbil :-) Tycker bara det känns skumt med att det börjar med att växeln inte går att få i, men där efter tycker jag det känns mer som någon med framdrivningen men får inte ihop det med första symtom att ingen växel går att få i. Men det som hände där efter upplever jag ungefär som om man tänker att bilen får fram kraften men att något, exempelvis som kugghjul, snabbt börjar dras sönder som gör att bilen svarar allt mindre på gaspådrag -typ att ju mer jag gasar desto snabbare nöts det ner men släpper jag efter på gasen ner mot nästan tomgång får det fäste igen och känns för den svaga gasgivningen som normalt men till sist finns inga "kuggar" kvar varpå bilen blir helt stilla. Det är nog det närmsta jag kan beskriva känslan av felet med drivningen.
#1408914
D2a? I så fall är det säkerligen kopplingen. Har en granne som råkat ut för 2 st kopplingshaverier på sin V50 Classic D2. Speciellt vanligt runt 2011-2012 om jag inte minns fel. Han kunde få i växel men den hoppade ur.

Drivknut som pajat kan du inte få bilen att röra sig en meter och det rasslar rejält hela tiden du har en växel inlagd.
Jag röstar på kopplingen, tyvärr dyrt byte.
#1408915
dieselputte skrev:D2a? I så fall är det säkerligen kopplingen. Har en granne som råkat ut för 2 st kopplingshaverier på sin V50 Classic D2. Speciellt vanligt runt 2011-2012 om jag inte minns fel. Han kunde få i växel men den hoppade ur.

Drivknut som pajat kan du inte få bilen att röra sig en meter och det rasslar rejält hela tiden du har en växel inlagd.
Jag röstar på kopplingen, tyvärr dyrt byte.
Manuell bensinare M + V50 tror jag den heter 2009. Växeln hoppade bara ur vid ett tillfälle, då jag stod jätteilla till och ville bara flytta mig ett par meter. Skickade därför i ettan med avstängd motor för att sen (utan nedtryckt koppling) driva bilen åt sidan genom att köra startmotorn. Det var då växelväljaren direkt skickades till neutral när jag vred om nyckeln. Där efter har jag sedan kunnat få i växlarna utan att de hoppat ur. Den har drivs fram på 1-2-3växlarna men med sakta allt mer "kopplingsslirande"/tappat drivandet framåt.
#1408917
Tja, splinesen är ju en typ av kuggar. Hur mycket har bilen gått? Skall ju inte hända de första 30 000 milen i alla fall. Eller... skall inte hända alls tycker jag. Får till oerhört mycket kraft för att "rensa" splinesen. Och en brusten drivknut hade troligen slagit sönder det mesta vid det hjulet. (Hade nog blivit tvärstopp) Så kopplingen skulle jag tro. Billigast att fixa sånt är väl någon av Volvo-raggarna i trakten.
#1408922
Rotekopp skrev:Tja, splinesen är ju en typ av kuggar. Hur mycket har bilen gått? Skall ju inte hända de första 30 000 milen i alla fall. Eller... skall inte hända alls tycker jag. Får till oerhört mycket kraft för att "rensa" splinesen. Och en brusten drivknut hade troligen slagit sönder det mesta vid det hjulet. (Hade nog blivit tvärstopp) Så kopplingen skulle jag tro. Billigast att fixa sånt är väl någon av Volvo-raggarna i trakten.
Har rullat 23000. Föredrar iaf kopplingen före att växellådan skulle ha pajat. När jag söker på ett ca pris på kopplingsbyte verkar det vara runt 10.000kr på Mekonomen, och jag misstänker att växellåda med jobb skulle bli en aning dyrare...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]