NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403620
Jag bytte skivor och belägg fram för några veckor sen, och idag bytte jag skivor och belägg bak. Det framgår inte av serviceboken när bromsvätskan byttes senast, så det känns lika bra att byta den eftersom det inte är någon större kostnad.

Min plan är att tömma reservoaren, fylla på med ny vätska och sen suga ut vätska från nipplarna (samtidigt som jag kontinuerligt fyller på reservoaren). Jag har en enkel sugpump från Biltema (art.nr 20-751) plus gumminippel och backventil (från art.nr 19-0043).

Frågor:
  1. Går det att med handkraft suga ut bromsvätskan utan att trycksätta reservoaren?
  2. I vilken ordning bör jag köra? Längst bort först eller sist?
  3. Räcker det med en liter bromsvätska, eller behövs det mer?
  4. Är Biltemas DOT-4 vätska bra nog, eller finns det nån anledning att köpa dyrare vätska?
  5. Jag har sett att det pratas om att kopplingen använder samma vätska och att de två systemen är sammankopplade. Behöver jag även tömma ur vätskan till kopplingen?
  6. Hur mycket behöver jag suga ur vid de 4 hjulen för att verkligen veta att all vätska i rören bytts ut? Samma fråga för kopplingen om den behöver tömmas också.
Tack på förhand!
#1403649
Jag använde exakt samma prylar som dig från Biltema när jag gjorde detta jobb och det gick supersmidigt bortsett från att en luftnippel som hade rostat fast :mad: Så spraya på lite rostlösare och känn på de innan du påbörjar det riktiga arbetet.

Som svar på dina frågor:
1) Det går alldeles utmärkt. Se bara till att aldrig låta behållaren bli tom, så fyll på hela tiden.
2) Jag började längst bak och slutade vid vänster fram.
3) 1l räcker garanterat, då får du till och med över.
4) Jag körde castrol, upp till en själv vad man vill köra på tycker jag. Fungerar säkert bra med Biltema.
5) Jag gjorde inte det men det skadar säkert aldrig. Tror knappast Volvo gör det om man skulle lämna in den på service.
6) Eftersom systemet rymmer 600ml tänkte jag att jag tar 2/3 bak samt 1/3 fram. Således 200ml per sida bak samt 100ml per sida fram. Men om du köper 1l kan du ju alltid ta lite till.

Tror Volvo själva säger att man ska byta den vartannat år men rekommenderar varje år. Jag tror det är samma sak här, upp till en själv. 8-)
#1403669
Kopplingen är enkel. Ta bort plasten under motorn så ser du nippeln i framkant av växellådan ungefär där den möter motorn. Jag lyckades på min bil varken se eller komma åt ovanifrån, men det kan bero på vad du har för motor kanske.
Vätskan i kopplingen är lika dålig som i bromsarna så jag skulle definitivt byta den också.

Själv köpte jag bromsvätska hos mekster med någon bromstillverkares märke på, det var några kronor billigare än Biltema. Någon som gör bromsar borde väl kunna göra bra bromsvätska, tänkte jag.
#1403957
kareta skrev: tor 24 sep 2020, 07:05 Kopplingen är enkel. Ta bort plasten under motorn så ser du nippeln i framkant av växellådan ungefär där den möter motorn. Jag lyckades på min bil varken se eller komma åt ovanifrån, men det kan bero på vad du har för motor kanske.
Vätskan i kopplingen är lika dålig som i bromsarna så jag skulle definitivt byta den också.
Jag hittade nippeln tror jag. Den var i svart plast, och man kunde vrida den 180 grader för hand, sen tog det stopp.

Dock lyckades jag inte suga ur nån vätska med min handpump, så det blev lite fail. Borde jag pumpat kopplingen inne i bilen istället?

Fick detta svar idag på mail. När det […]

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]