av DanielEriksson - ons 23 sep 2020, 21:53
- ons 23 sep 2020, 21:53
#1403620
Jag bytte skivor och belägg fram för några veckor sen, och idag bytte jag skivor och belägg bak. Det framgår inte av serviceboken när bromsvätskan byttes senast, så det känns lika bra att byta den eftersom det inte är någon större kostnad.
Min plan är att tömma reservoaren, fylla på med ny vätska och sen suga ut vätska från nipplarna (samtidigt som jag kontinuerligt fyller på reservoaren). Jag har en enkel sugpump från Biltema (art.nr 20-751) plus gumminippel och backventil (från art.nr 19-0043).
Frågor:
Min plan är att tömma reservoaren, fylla på med ny vätska och sen suga ut vätska från nipplarna (samtidigt som jag kontinuerligt fyller på reservoaren). Jag har en enkel sugpump från Biltema (art.nr 20-751) plus gumminippel och backventil (från art.nr 19-0043).
Frågor:
- Går det att med handkraft suga ut bromsvätskan utan att trycksätta reservoaren?
- I vilken ordning bör jag köra? Längst bort först eller sist?
- Räcker det med en liter bromsvätska, eller behövs det mer?
- Är Biltemas DOT-4 vätska bra nog, eller finns det nån anledning att köpa dyrare vätska?
- Jag har sett att det pratas om att kopplingen använder samma vätska och att de två systemen är sammankopplade. Behöver jag även tömma ur vätskan till kopplingen?
- Hur mycket behöver jag suga ur vid de 4 hjulen för att verkligen veta att all vätska i rören bytts ut? Samma fråga för kopplingen om den behöver tömmas också.