NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blaster86
#1403357
Har nyligen köpt en V50 -10 1,6 diesel, där startmotor och batteri nyligen bytts (batteriet eftersom den stått avställd några månader och var dåligt).
Problemet är att den vid några gånger inte startar. När jag vrider till läge 2 och sen efter ngr sekunder försöker starta motorn går startmotorn men motorn tänder inte igång. Det går sedan att starta motorn alla gånger jag försökt om man trycker ned gasen, då kommer den igång efter några sekunder.

Startmotorn och batteri känns det inte som att det vore problemet eftersom de ska vara bytta, dock inget kvitto just på de jobben utan får lit på försäljaren.

Vad kan felet vara? Tändstift?

Sen kan nämnas att start/stopfunktionen inte fungerat mer än 1 gång och det var idag. Startade bilen och det gick bra, sen gick stopfunktionen på och när jag la ingen växel igen så kom den inte igång.
av MarcusGen
#1403412
Det finns inga tändstift i en diesel, så de kan du utesluta. Glödstiften (som finns) ska inte påverka startmöjligheterna alls när det är plusgrader ute.
Jag tror inte heller det är batteriet. Kanske har något att göra med bränslematning? Vet inte varför det funkar att starta om du gasar.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.