NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henpar
#1402359
Nybörjare på detta, men öppnade huven igår och såg sot från turbon (röd pil) och att det läcker från kopplingen (grön pil).

Hör även ett väsande ljud om jag belastar bilen vid 2000-2500 varv

Några tips på vart jag skall börja felsöka?
Bilagor
20200916_143716.jpg
20200916_143716.jpg (371.54 KiB) Visad 1688 gånger
av kvillebäck
#1402470
Det är en lång tråd. Det jag varit med om är att det läcker i skarven mellan turbon och DPF.
Be någon att varva motorn till 3000rpm och släpp gasen plötsligt. Kommer det en rökpuff under värmeskyddet så skulle jag släppa klämman mellan DPF-Turbo och smörja flänsen med avgaspasta.
Användarvisningsbild
av DanielEriksson
#1402479
Klägget vid den gröna pilen är, om jag förstått det rätt, oljedimma från ventilhuset. Kopplingen mellan ventilhuset och slangen till insuget är lite glapp verkar det som, och har O-ringen som sitter där torkat ihop så läcker det säkert extra mycket.

Var man kan få tag på en ny sån O-ring som gör kopplingen lite tätare?

En annan sak som påverkar det klägget, om jag förstått det rätt, är ett membran som sitter under det runda locket till höger om pilspetsen. Blir det hål i membranet så kommer mer oljedimma ut. I alla fall enligt ett par youtube-filmer jag hittat.

Det går att beställa ett nytt membran, men det ska tydligen var smått omöjligt att få av locket utan att bryta sönder det. Och nytt lock verkar inte finnas att köpas löst, utan då får man köpa hela ventilhuset.
av Henpar
#1402482
kvillebäck skrev: ons 16 sep 2020, 21:16 Det är en lång tråd. Det jag varit med om är att det läcker i skarven mellan turbon och DPF.
Be någon att varva motorn till 3000rpm och släpp gasen plötsligt. Kommer det en rökpuff under värmeskyddet så skulle jag släppa klämman mellan DPF-Turbo och smörja flänsen med avgaspasta.
Testade att varva och släppa gasen och precis som du skriver så kommer det en puff med rök, men har svårt att avgöra varifrån.

Förstår inte riktigt vart klämman sitter, behöver jag ta bort värmeskölden för att komma åt den?
av kvillebäck
#1402497
Ja, du behöver lossa flera skruvar på sköldarna. Sedan får du "bryta" isär dom så du kommer åt avgassidan (vänster framme ifrån sett).
Lossa klämman.
Bänd isär turbo och DPF.
Peta in ljuddämparpasta längs skarven.( Behövs inte mycket men hela vägen runt.)
Sätt ihop och åk ut och kör lugnt en stund.

Detta hjälpte mig. I en annan tråd finns en person som har läckage vid axlel in i turbo till VNT.
Oljeröret in i turbon (ovanpå) kan också orsaka sot om det är löst.men tveksam om det kan bli så mycket som på din. Då ser man att det läcker olja från det när bilen står med motor igång.

Lycka till!
av kvillebäck
#1402498
Ang. din blåa pil:

Jag har nyligen bytt en O-ring som sitter innanför där men glömt kolla resultatet. Min var också sölig i det området.

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D