NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jens33
#1401650
Hej
Min bil drycker 4 liters motorolja per år.
Idag tänkte jag att med tanke på hur mycket den drycker då ska den gamla oljan vara utbytt en gång per år eftersom den ersätts ju med 4 liters ny olja under året.
Varför ska jag byta olja då ?!
Tänker jag fel nu eller vad tycker ni.
av Erik Å
#1401661
Oljefilter bör du ju byta i vilket fall :-D
Den smutsigaste oljan kan förmodligen överleva längst ner i tråget så jag skulle personligen byta i alla fall.
Biltemas syntetoljor är faktiskt både billiga och bra. 199 kr / 4l är inte mycket att bråka om?
av kvillebäck
#1401768
Om den dricker 4 lit./år så har troligtvis den äldsta oljan ändå blandat sig med den nyare och sänkt specen på den nyare. Jag skulle inte använda detta argument för att skippa oljebytet. Detta är ett argument för att leta upp felet som orsakar oljeförbrukningen.
4 liters oljeförbrukning skall nog gå att hitta.
Det kanske är någon som misskött oljebytena på motorn som lett till ökat slitage/fastsatta oljeringar, som lett till ökad oljeförbrukning.
av Rådlös
#1401786
En "bysmed" sa en gång till mig: "Den dyraste oljan är den som aldrig blev använd!"

Alltså: Om man inte smörjer något mekaniskt så kommer det att slitas ut på nolltid. Därför, även om man byter olja två gånger om året så smörjs mekaniken och håller mycket bättre med fräsch olja.
I förlängningen kan man anta att orsaken till den höga oljeförbrukningen kan ha ett samband med att någon har slarvat med oljebytena tidigare. Alltså motorn har slitits i förtid på grund av utebliven service.
av 20FJan
#1401793
Hur långt kör du på ett år? Vilken motor och serviceintervall är det?
Det är ju upp till dig om du vill chansa och köra tills det rasar, eller bilen kanske redan är utdömd av besiktning så den ändå ska skrotas snart?
Är det en bil att bry sig om sköter man serviceintervall oavsett om bilen drar lite olja. Du kan ju då testa en tjockare olja och se om förbrukningen minskar.
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]