NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nutisfiroz9
#1400822
Hallå,

Undrar du bara om någon har någon erfarenhet av att köra / äga en Volvo C30 som de kan dela?

Jag har alltid tyckt att de ser väldigt snygga ut och jag har precis klarat mitt test vid 24 års ålder och jag tänker köpa en 2007/2008-modell för 3-4 000 £.

Finns det något jag bör leta efter / undvika?

Tack
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1402515
Om möjligt undvik 2006-2007 (El-fel, ljudisolering), och 1.6 Diesel (turboproblem) och 1.8 Bensin (oljeförbrukning) .
(om du gillar 1.6D är det en fördel om tidigare ägare har bytt motoroljan mycket oftare än serviceplan, eller om turbo och oljerören till turbo är nya/modifierad...) 1.6 bensin är lite klen, 2.0D är trevlig , 2.4 bensin och speciellt 2.4T bensin och 2.4 diesel är mycket snabba i den lätta bilen.

Undvik automat på 1.6D, 2.0D, 1.6B och 1.8B , då dom nyttar Powershift/MPS6 "DSG"-växellåda, en mycket sur citron från Getrag.

Oljud från svänghjul (DMF)/koppling vid manuell växellåda

Kostsam service vid varje 120000km på 1.6D og 2.0D (DPF/EOLYS)

Kolla:
Bussningar i bakvagn. (främre bussning längsgående stag bak, rostar sönder = instabil i högre fart)
Oljud från hjullager, rostade bromsar bak som alla andra, och karvande P-broms.
Rost ovanför vindrutan (stenskott) , och vid dörrhandtag och skärmbågar.
Fjäderbrott alla hjul.
Snedslitna bakhjul.
Sprickor i förarstolens klädsel (hel-läder är bättre)
av Alx
#1402640
Powershift har jag i min 2.0d och inga som helst problem. 31000 mil och växlar fortfarande som ny. Byter man inte olja kroknar dom rätt snabbt. Jag kör Motul DCTF i min och byter var 12000 mil. En annan positiv grej är att man inte behöver byta DPF eller fylla på additiv om man har den lådan.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1402648
Powershiftlådan har tyvärr mycket stora problem med dubbelkopplingspaketet. Där hårda vibrationer från dom 4-cylindriga dieselmotorerna skakar dämpningselementen i kopplingspaketet i bitar och går sönder. Partiklarna från dessa cirkulerar i växellådan och samlas i filtret tills det har täppts till, eller bitarna stannar kvar i någon oljekanal/solenoid och stör lådans funktion. . Kopplingspaketet kan bytas, och lådan kan sköljas, men det är inte små pengar...

Det rekommenderas heller inte att dra släpvagn med den här lådan.

Din låda kan vara hur bra som helst, och det är skönt att höra att det finns någon som inte har problem med den, och regelbundet olja/filterbyte är ett måste på denna lådan :-)
Men man kommer inte ifrån att powershiftlådan är en av dom minst pålitliga växellådor som någon gång har suttit i en Volvo (Ford).
Visst felar det ett och annat DMF/koppling på en manuell bil, men det handlar inte om lika stora pengar, och det är inte så regelbunden som en felande powershift-låda.
av Alx
#1402674
Okej! Eftersom jag aldrig haft problem har jag inte brytt mig om att söka efter information. Jag har tömt min låda två gånger och båda gångerna har oljan sett ny ut så de är väl bra
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1402816
Din växellåda hörs mycket bra ut Alx :-)
Och då vet TS i det minsta att MPS6/Powershift-lådan i enstaka fall kan gå långt utan problem, om man sköter den väl och har lite tur, peppar, peppar, ta i trä ;-)
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]