NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400562
Hallå allesammans, troligtvis är det inte bara jag som jag svurit X antal gångar på den totala avsaknaden på en existerande AUX ingång på våra kära V50/S40/C30/C70 bilar. Efter lite laborerande har jag kommit fram till en lösning som egentligen är ganska simpel, den inkluderar bara att byta IAM och ICM enheten mot en från en 2007 årsmodell. Alltså CD-spelaren och den lilla skärmen som sitter i mittkonsolen.

För er som inte vet kom AUX som standard 2007 och gällde bara de som valde High-Performance eller Premium Sound ljudpaketet. Således om du har en tidigare bil är detta enligt Volvo ”omöjlig” att installera. Men inget är omöjligt!

För att lyckas med detta på en 2004-2006 års bil krävs egentligen bara fyra saker, nämligen

  • IAM, 2007-nyare, har själv provat en från en 2009 samt 2007 med gott resultat. Viktigt är att den ny skaffar har en AUX input då de finns varianter som saknar detta!!
  • ICM, mycket viktigt att det är en 2007 års modell, har provat med senare men fick det aldrig att fungera!
  • Stänga av Secuity on MOST / ITP off, antigen åker ni till Volvo och ber de ladda ner mjukvaran eller så ändrar ni själv i CEMs flashminne (avancerat). Om ni väljer att åka till Volvo så gör det innan ni byter ut några komponenter i infotainmentsystemet! Om jag inte missminner mig heter mjukvaran 30667249?
  • High-performance eller Premium Sound ljudpaket, har ni inte detta utan snik performance ljudpaketet kan ni titta in i min andra tråd hur man efterinstallerar det. (Har dock inte provat hur vidare AUX dyker upp som val med performance men tvekar stark på det då det inte fanns som original)
Ni som har den tidiga versionen av infotainmentsystemet, med separat AM/FM tuner tror jag behöver göra en omkoppling och koppa in antennkablarna direkt till den nya IAM enheten samt koppa ur AM/FM tuner permanent. Har för mig denna variant av system bara existerar på de första bilarna i första årsmodellen, dvs 2004?

Ni som har en 2007-2012 borde det enda som krävs för AUX vara att ni uppgraderar till High-performance eller Premium Sound, har dock inte verifierat detta men är tämligen säker på det! Min tråd om hur jag gjorde borde gälla er också!

Köpte själv IAM + ICM på en självplock for 300kr samt hade redan Security on MOST avaktiverat sedan tidigare. Själva inkopplingen är plugg-and-play då samtliga kontakter är detsamma, det enda som behövs göras är att dra fram AUX-sladden någonstans!

Det enda som behövs göras sedan är att trycka på CD-knappen (som nu fungerar som MODE-knapp) och välja AUX! 8-)

En sak värt att nämna och som är den enda nackdelen jag har upptäckt är att vissa bilinställningar i ICMs meny inte längre fungerar, så som ljusindikering vid upplåsning etc. Dock ligger de tidigare inställda inställningarna från din gamla ICM kvar i CEMs minne så inställningarna finns kvar!

Bild på resultatet! (exkludera facelift ringarna + MODE-knappen, de har jag snott till mig i efterhand ;-) , bilen är från 2006)
AUX_.png
AUX_.png (185.22 KiB) Visad 3890 gånger
#1400564
En sak att nämna, ni som fullföljer detta eller redan har AUX och skaffar en så där bluetooth-modul från ebay eller dylikt är att den är permanent spänningssatt från bilbatteriet och kommer med tiden ladda ur ert batteri! Drar ~80mA konstant! Ett simpelt sätt att lösa detta är att flytta bluetoothmodulens spänningsmatning till pinne 2 i den gråa kontakten. Då stängs den av när tändningen slås av, då den är kopplad på infotainmentrelät!

En sådan här alltså!
kabbel - Copy.PNG
kabbel - Copy.PNG (41.99 KiB) Visad 3889 gånger
#1400884
3r1k skrev: mån 07 sep 2020, 14:35 En sak att nämna, ni som fullföljer detta eller redan har AUX och skaffar en så där bluetooth-modul från ebay eller dylikt är att den är permanent spänningssatt från bilbatteriet och kommer med tiden ladda ur ert batteri! Drar ~80mA konstant! Ett simpelt sätt att lösa detta är att flytta bluetoothmodulens spänningsmatning till pinne 2 i den gråa kontakten. Då stängs den av när tändningen slås av, då den är kopplad på infotainmentrelät!

En sådan här alltså!
kabbel - Copy.PNG
Oj! Detta var jag inte medveten om. Bäst att se över detta snarast. Pinne 2? Vilken är det..?
#1403599
pklauser skrev: tis 22 sep 2020, 04:47 Mycket intressant. Jag kommer nog att prova detta på min V50 här i USA. Jag undrar varför en 2007 ICM fungerar, men en 2008 ICM fungerar inte.

Om du använder Google Translate ber du om ursäkt om det är svårt att förstå
Guss you don't speek swedish? I actually have no good reason why the ICM module from a 2008+ does not work apart from that it has something to do with the software loaded into the module itself. From what I have understand there are two hardware revisions of the ICM pcb, one 2004-2006 and one 2007-2012. There is a completely different MCU in the two versions. If you live in the US you probably don't have to disable security on MOST as it is by some reason disabled by default in the US.
#1403901
pklauser skrev: fre 25 sep 2020, 12:22 Looking to go pull some parts this weekend. Is the Aux jack connected to the IAM through that whole harness? Do I need to replace the entire IAM harness for this, or does the aux jack connect separately and have its own harness? This part is unclear to me.
Yes originally the AUX jack is integrated into the harness and routed to the facelift center console. As I guess you are not planning to retrofit the facelift part you can just ignore this. There are three wires coming from the aux jack in total, audio ground, left and right channel. These are then connected to the big grey connector on back of the IAM.

The connector for the non-aux car are still the same, just that the three terminals are missing from the connector and the pinout is as follow:
7. AUX-Left
9. AUX-Right
14. AUX Ground

or as this picture:
PlugPinoutsm.png
PlugPinoutsm.png (115.99 KiB) Visad 3394 gånger

You can buy the terminals and make your own cable, or steal the cable from the donar car and solder a 3.5mm plug on it (what I did first). You can also get one of these cheep bluetooth adapter from ebay or similar (what I ended up with later and works good). There is also this RCA adapter available as well. Using any of this adapters will give you a full plug-and-play installation and you don't have to bother with getting the terminals or solder anything. The adapters are also cheap, about ~100SEK. It is probably more expensive to buy the terminals separately :P
adapter.png
adapter.png (26.74 KiB) Visad 3394 gånger

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]